woensdag 22 maart 2017

Complimenten

Precies een week geleden gingen u samen met vele andere kiezers naar de stembus om te bepalen welke 150 Nederlanders de komende vier jaar volksvertegenwoordiger mogen zijn in de Tweede Kamer. In aanloop naar de verkiezingen heb ik u via allerlei middelen gevraagd om vooral gebruik te maken van uw stemrecht. U heeft misschien mijn brief gelezen bij de stempas, mijn videoboodschap voorbij zien komen of op sociale media mijn oproep gehoord. U heeft in ieder geval massaal gestemd in onze gemeente. Ik ben enorm onder de indruk van de hoge opkomst in Stichtse Vecht. Maar liefst 85% van alle stemgerechtigden is gaan stemmen. En dan te bedenken dat we bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen al zo’n mooi resultaat behaalden. Toen wist 79% van de kiezers in onze gemeente de weg naar de stembus te vinden. Deze cijfers laten zien dat onze inwoners zeer betrokken zijn bij de samenleving en hun kans om mee te beslissen over de toekomst van het land niet laten lopen. Ik vind zoveel betrokkenheid fantastisch.


85% van onze kiezers is dus gaan stemmen. En daar ben ik enorm trots op. Het is de hoogste opkomst in het bestaan van onze gemeente. Het stembureau waar de meeste kiezers kwamen stemmen was OBS De Regenboogschool in Breukelen met een opkomstpercentage van bijna 105%. Zo’n opkomst van boven de 100% ontstaat doordat er veel kiezers uit andere stembureau’s ook naar deze locatie gingen. Met 66% lag het opkomstpercentage het laagst bij  basisschool De Kameleon in Maarssenbroek. Veel stemgerechtigden uit die buurt hebben blijkbaar bij een ander stembureau gestemd. Alle resultaten per stembureau kunt u vinden op onze website: www.stichtsevecht.nl/verkiezingen.   


De verkiezingen zijn in Stichtse Vecht voortreffelijk verlopen. Meer dan 300 mensen hebben ervoor gezorgd dat alles tot in de puntjes was geregeld. Ik ben zelf de gehele dag op pad gegaan met mijn zelfgebakken appeltaarten. Gewoon om de stembureauleden te bedanken voor hun inzet. Wat een leuke gesprekken heb ik die dag met hen en met vele kiezers gevoerd. Ik wil vanaf deze plek alle stembureauleden, tellers, vrijwilligers en de ambtenaren van team Burgerzaken die hebben meegewerkt aan de organisatie ontzettend bedanken. Ik hoop dat u volgend jaar als de gemeenteraadsverkiezingen weer worden gehouden ook van de partij bent om opnieuw zo’n mooie verkiezingsdag te organiseren.


Wie ik ook een compliment wil geven zijn de medewerkers van de gemeente die vorige week buiten de stembureaus stonden als onderdeel van de serviceteams. Zij hebben u welkom geheten en in sommige gevallen ook met u gesproken over uw tips en verbeterpunten voor de gemeente. Weet dat wij daar zeker mee aan de slag gaan. Bij het verlaten van het stembureau hebben deze medewerkers u onze ‘toegangspas’ overhandigd. Nee, die opent niet letterlijk onze deuren, maar u weet nu wel hoe u ons kunt bereiken. Mijn advies is: stop de pas in uw portemonnee en u staat altijd met ons in verbinding. We horen graag van u.


Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten