woensdag 19 januari 2011

Lagerhuis

Vandaag namen negen Flevolandse scholen op het provinciehuis deel aan de provinciale voorrondes van de debatcompetitie 'Op weg naar het Lagerhuis'. Tijdens de finaleronde kreeg ik de rol van juryvoorzitter.

Jongeren die met elkaar in debat gaan, geweldig vind ik dat. Door deel te nemen aan ‘Op weg naar Het Lagerhuis’ vormen zij zich een mening over maatschappelijke onderwerpen en leren ze hun standpunt te verwoorden en zich in het openbaar te verdedigen. Een mooie leerschool voor onze jeugd!

En de overtuigende winnaar is geworden, het Oostvaarderscollege uit Almere. Zij slaagde er in drie spetterende debatrondes in om het Zuyderzee College te verslaan. Namens de jury mocht ik het winnende team voorzien van een grote beker.

'Op weg naar Het Lagerhuis' is een debatcompetitie die door de VARA speciaal ontwikkeld is voor middelbare scholieren tussen de 12 en 18 jaar. Het debat wordt georganiseerd in samenwerking met de twaalf Nederlandse provincies en het Nederlands Debat Instituut. Het debatcompetitie wordt dit jaar voor de 13e keer georganiseerd. Zo’n 200 scholen uit heel Nederland nemen deel aan deze wedstrijd. De winnaars gaan door in de landelijke competitie en kunnen zich uiteindelijk plaatsen voor de finale die door de VARA zal worden uitgezonden op tv.

Onder de deelnemende scholieren werden vanmiddag ook schaduwverkiezingen gehouden voor de Provinciale Staten, als voorproefje voor de verkiezingen op 2 maart. De uitslag was voor mij in ieder geval een flinke aansporing om de komende tijd flink met de campagne aan de slag te gaan. Desondanks zal ik u de uitslag niet onthouden. Met 102 uitgebrachte stemmen was de opkomst van deze schaduwverkiezingen maar liefst 94%. Omgerekend in zetels in de provinciale staten zou dat de volgende uitslag geven:

VVD - 9 zetels (9)
PvdA - 5 zetels (7)
PVV - 3 zetels (0)
CDA - 2 zetels (8)
SP - 2 zetels (6)
D66 - 10 zetels (0)
GroenLinks - 4 zetels (2)
ChristenUnie - 1 zetel (5)
SGP - 0 zetels (1)
Partij voor de Dieren - 2 zetels (1)
Naastenliefde, Vrijheid en Diversiteit - 1 zetel (0)
(Het aantal tussen haakjes is het werkelijk aantal zetels dat partijen nu in de Provinciale Staten hebben.)

Met het oog op toekomstige collegevorming een interessante uitslag. Ik zie uw analyse graag tegemoet op de reactiemogelijkheid onder deze tekst. Misschien goed om daarbij te bedenken dat van de 102 stemmers van vandaag nog niemand de stemgerechtigde leeftijd had bereikt.
Overigens heb ik de leerlingen van het winnende Oostvaarderscollege bijzonder veel succes gewenst met het vervolg. Zij zullen de Flevolandse eer moeten verdedigen in de landelijke competitie. Ik heb ze daarbij mijn persoonlijke steun toegezegd.

Tot ziens.

1 opmerking:

  1. Paars-plus (VVD, PvdA, D66 en GL) kan rekenen op 28 zetels. Comfortabele meerderheid.

    BeantwoordenVerwijderen