donderdag 13 april 2017

Vrijwilligerswerk



Afgelopen zondag bezocht ik met honderd ouderen, inclusief hun mantelzorgers,  de voetbalwedstrijd FC Utrecht - FC Twente. De ouderen kwamen uit het Zorgcentrum de Aa, de dagopvang de Twijg,  het wooncomplex het Heycop, het Kampje Loenen en uit Breukelen.
Voor velen kwam een langgekoesterde wens uit. De ouderen en hun mantelzorgers hadden het,  mede dankzij het weer, prima naar hun zin in stadion Galgewaard en genoten volop van een spannende wedstrijd. FC Utrecht trok uiteindelijk aan het langste eind. De 3-0
overwinning van de thuisclub was meer dan verdiend.

Op uitnodiging van Zorggroep de Vechtstreek ging ik als vrijwilliger mee om de ouderen te begeleiden. Tijdens de gesprekken in de bus naar het stadion besefte ik de waarde van wat je kunt doen voor je medemens. Ik moest denken aan de Kersttoespraak van Koning Willem-Alexander van vorig jaar waarin hij zei dat miljoenen mantelzorgers en vrijwilligers in Nederland onze stille kracht zijn.

Weet u dat vier miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder belangeloos mantelzorg verlenen? Dankzij hun hulp kunnen familieleden, buren of vrienden die zorg nodig hebben langer zelfstandig thuis wonen. De hulp die zij krijgen van mensen uit hun directe omgeving verhoogt de kwaliteit van hun leven.

Deze onbaatzuchtige hulp is een uiterst waardevolle  aanvulling op de reguliere zorg. Mantelzorgers verdienen daarom alle lof. Niet voor niets worden ze het cement van de samenleving genoemd. Om die reden delen we in Stichtse Vecht al enkele jaren als blijk van waardering het mantelzorgcompliment uit.

De bijdrage van vrijwilligers aan onze samenleving speelt een steeds grotere rol. Vrijwilligerswerk is onmisbaar voor het sociale leven in de wijken en kernen van onze gemeente. Veel activiteiten, plannen, ideeën kunnen niet worden opgepakt zonder hun hulp. Tijdens mijn werkbezoeken zie ik daar mooie voorbeelden van. Mensen die een handje helpen in een verzorgingshuis of een verpleeghuis, die zich inzetten voor de sportvereniging of de wijk- of buurtvereniging.  Mijn respect en bewondering voor deze inwoners is groot. Temeer omdat ik me realiseer dat velen ondanks een drukke baan of andere verplichtingen nog altijd tijd weten vrij te maken voor vrijwilligerswerk.

Vrijwilligers maken het leven van heel veel mensen echt leuker. De inzet van inwoners voor elkaar en voor hun buurt en wijk is voor onze samenleving van grote waarde. Om dit werk te waarderen en vrijwilligers in het zonnetje te zetten, organiseert de gemeente samen met het Gilde Stichtse Vecht elk jaar de Vrijwilligersprijs. Maatschappelijke organisaties en inwoners kunnen zelf hun favoriete vrijwilliger nomineren. De prijzen worden uitgereikt tijdens een feest dat de gemeente de vrijwilligers aanbiedt.

In Stichtse Vecht, met zijn twaalf kernen, is de menselijke maat de norm. Onze gemeente  heeft een goede sociale structuur. U bent zorgzaam voor elkaar en betrokken bij de lokale samenleving. De vele mantelzorgers en vrijwilligers leveren dagelijks het bewijs. Het maakt mij trots dat ik uw burgemeester mag zijn.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten