Vanmorgen had ik in het provinciehuis een bijeenkomst van het platform verkeersveiligheid. Dat is een club waarin mensen van gemeenten, provincie, politie, 3vo etc. met elkaar praten over de manier waarop het verkeer in de provincie veiliger kan worden. We spraken daar met elkaar over de verkeersongevalcijfers van 2004 die onlangs bekend zijn geworden. In onze regio waren in 2004, 9 dodelijke slachtoffers te betreuren terwijl er 274 mensen na een ongeluk gewond naar een ziekenhuis zijn afgevoerd.
In Warmond waren er in 2004 gelukkig geen dodelijke slachtoffers te betreuren. Wel moesten er 4 mensen na een ongeluk gewond naar het ziekenhuis worden vervoerd. Dat valt gelukkig allemaal erg mee. Het was ook het laagste aantal in de hele regio. Het totaal aantal doden en gewonden als gevolg van verkeersongevallen neemt landelijk de laatste jaren flink af. Zo waren er in 2000 bijvoorbeeld in heel Nederland nog 1166 verkeersdoden te betreuren terwijl dat er in 2004 nog 'maar' 881 waren. De deskundigen zijn het er over eens dat deze daling voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt doordat gemeenten in heel Nederland miljoenen investeren in een veiligere inrichting van de weg. Die herinrichting wordt uitgevoerd volgens de principes van een systeem dat 'duurzaam veilig' heet.
Ook in Warmond zijn al veel wegen volgens dit principe ingericht. Hierdoor zijn er ook in onze gemeente allerlei verkeersdrempels, verkeersgeleiders, wegversmallingen, etc. aangebracht. (zie foto)
Onlangs was ik in de Burgemeester Ketelaarstraat. Ook in die straat zijn een aantal verkeersgeleiders aangebracht die tot doel hebben om fietsers te beschermen. Iemand had echter al meer dan een week een sloep op onderstel op deze verkeersgeleider 'geparkeerd'. Gevolg was dat alle fietsers hier alleen nog maar over de rijbaan konden rijden met alle gevolgen van dien. In een gesprek met de eigenaar van de sloep merkte ik dat hij die weginrichting maar onzin vond, het ging alleen maar ten koste van parkeerruimte. Het was allemaal geldverspilling van de gemeente en wat hem betreft moesten die vreemde obstakels maar snel weggehaald worden.
Dankzij de 'duurzaam veilig' inrichting zijn er in Nederland jaarlijks honderden doden minder te betreuren, waaronder heel veel jonge kinderen! Mede door deze maatregelen hadden we vorig jaar alleen 'maar' 4 gewonden in het Warmondse verkeer. Doordat de gemeente investeert in een goede weginrichting hebben we veel, veel erger kunnen voorkomen. Dat had in 2004 precies een dodelijk slachtoffer kunnen zijn. Wat mij betreft mag dat best een paar parkeerplaatsen kosten en neem ik die vreemde obstakels wel voor lief. De sloep was overigens de volgende dag weg.
Tot donderdag
Ja alweer ik!! Maar moet nu toch even mijn hart luchten over die rare verkeers 'dingen'in de Burgemeester Ketelaerstraat.
BeantwoordenVerwijderenIk fiets daar met mijn dochter van 6 zo'n 2 keer per week langs, het zijn ondingen die volgens mij in dit geval niets toievoegen aan de veiligheid, zeker niet die van mijn en andere kinderen. Volgens mij geeft het een vals gevoel van veiligheid, want zodra je door die sluis bent is het weer net zo onveilig als daarvoor. En dat geldt ook voor de Beatrixlaan.
Dus wat voegt het toe. In het verslag van Woensdag zeg je dat het best een paar parkeerplaatsen mag kosten terwijl vorige week of die week ervoor je nog sprak over de parkeerproblematiek in het dorp. Aangezien wij midden in het dorp wonen weten wij dat dat inderdaad een enorm probleem is die door de gemeente niet echt wordt verholpen. Voor dat het nieuwe Trefpunt er was, waren er daar heel wat parkeerplaatsen, maar nu met de nieuwbouw zijn er veel plaatsen verdwenen en er is niets voor terug gekomen!!! Binnenkort komen er weer allerlei activiteiten in het dorp, boekenmarkt, plantjesmarkt, Kaagweek en ga zo maar door en dan WEER al die auto's!!! Wij kunnen als dorpsbewoners al vaak moeilijk parkeren, maar op zulke dagen is het echt een ramp, ja ik weet er zijn veel ergere dingen, maar toch!!
Zo dit hart is ook weer gelucht. Groeten Gina Blok
Gooi het er maar uit zou ik zeggen. Feit blijft natuurlijk wel dat de auto's als gevolg van die obstakels wel gedwongen worden om de snelheid aan te passen. En dat is dus veilig en scheelt jaarlijks in Nederland vele doden.
BeantwoordenVerwijderenDat laat onverlet dat vooral in vooroorlogse woonwijken meestal een groot tekort aan parkeerplaatsen is. Daar komt bij dat iedereen z'n auto nog steeds voor de eigen deur wenst te zetten. Dit probleem lossen we niet zomaar op. Een oplossing die gevaarlijk kan zijn voor het langzaam verkeer en in het bijzonder de kinderen, is in mijn ogen nooit goed.