maandag 15 augustus 2005

Côte de Fleurie

Na drie weken vakantie ben ik vanmorgen weer aan de slag gegaan. Ik hoop dat iedereen vanaf vandaag weer mee leest over de gebeurtenissen in Warmond. Als de Eerste Kamer op 13 september akkoord gaat met het kabinets voorstel zal de nieuwe gemeente Teylingen over precies over 139 dagen een feit zijn.

Voor ik verder ga nog even terug naar mijn vakantie. Na een week met veel te veel regen op een camping op de Veluwe en een week thuis zijn we, net als veel andere Nederlanders, nog een week naar Frankrijk geweest. Normandië om precies te zijn, in een gebied wat men daar ook wel de "Côte de Fleurie" noemt. De bloemenkust om precies te zijn maar vrijvertaald zou je het ook de "Kleurige Kust" kunnen noemen. Dat brengt mij weer tot de naam die we in onze Duin- en Bollenstreek de afgelopen jaren hebben geprobeerd te promoten voor onze regio. Zie ook www.kleurigekust.nl.

In dit gebied in Normandië is dat beter gelukt. Het is daar ook de naam van een regionale samenwerking van een groot aantal gemeenten geworden. En zeg nu zelf, Côte de Fleurie klinkt toch veel beter dan Holland Rijnland.

Overigens kunnen gemeenten in Frankrijk ook het predikaat "Ville Fleuri" (zie foto) krijgen wanneer ze hun best doen om vooral een hele groene en bloeiende gemeente te zijn. Hoe groener, hoe meer bloemen op het bordje bij de gemeentegrens. De keurmerken worden uitgereikt door een landelijk werkend "conseil nationaal". Ook hier is een speciale site voor: http://www.villes-et-villages-fleuris.com
Wellicht een aardig idee om ook in onze regio een keurmerk uit te geven aan gemeenten die zich buitengewoon inzetten voor de landschappelijke kwaliteit. Ik weet zeker dat Warmond geen slecht figuur zal slaan.

Tenslotte is een vakantie ook om wat bij te lezen. Ik had dit keer o.a. het boek Lotte Weeda van de uit Warmond afkomstige schrijver Maarten 't Hart in mijn bagage. Had ik van iemand gekregen bij mijn installatie in januari jl. Na 6 maanden in Warmond gewerkt te hebben was het werkelijk een fantastisch boek om te lezen. Dat had alles te maken met de link tussen dit boek en onze mooie gemeente, in het boek steevast als Monward aangeduid. Het verhaal bevat talloze verwijzigingen naar locaties en personnages uit het Warmondse. Daarbij was het wel lastig dat feiten en fictie zo nu en dan flink door elkaar lopen. Vanwege mijn onbekendheid zocht ik waarschijnlijk onterecht achter elk personage in het boek wel een Warmonder... In ieder geval was het boek zeker de moeite waard en kan ik het u van harte aanbevelen. Maar wie ben ik, u kunt ook de recentie eens nalezen die Arie Storm in augustus vorig jaar in het Parool schreef. Klik hier voor deze recentie.

Vanmorgen op mijn werk gebeurde waar ik al een beetje bang voor was, 158 e-mails en een stapel post in mijn in-bakje waar ik nog net overheen kon kijken. De agenda's en de stukken voor een regionale politiebijeenkomst vanmiddag in Noordwijk en een hoorzitting vanavond in Sassenheim lagen bovenop. Dat helpt me om m'n vakantie weer snel te vergeten. Gelukkig loopt de agenda de komende week nog niet echt over zodat ik verwacht dat de achterstand in de loop van de komende week wel weggewerkt kan worden.

Tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten