donderdag 24 augustus 2006

Paal


Vanmiddag mocht ik de eerste paal slaan voor een woontoren van achttien verdiepingen in het kader van het project Vlietpoort in Leiden-Zuidwest. De bijzonder vormgegeven toren biedt straks plaats aan 35 appartementen met fraai uitzicht.

Een 'room with a view' zou je dus kunnen zeggen. De toekomstige bewoners overzien straks heel Leiden en het gebied tot aan de zee. Bij helder weer kijken ze tot aan Lisse en Den Haag. Veel enthousiaste toekomstige bewoners dus bij de bijeenkomst van vanmiddag.

Toch is niet iedereen blij met de komst van een dergelijk hoog gebouw. De bewoners van de nabij gelegen Vlietweg hebben bezwaar gemaakt tegen de komst van dit gebouw. Bij hoogbouw is dat eigenlijk het klassieke dilemma. Hoe hoger het gebouw, hoe enthousiaster de toekomstige bewoners, hoe groter de tegenstand in de omgeving. En welke belangen laat je nu als bestuurder het zwaarste wegen.

Zoals zo vaak kiezen we de tussenweg. Hoogbouw hoort bij een stad en is nodig om binnen de schaarse ruimte voldoende woningen te kunnen bouwen voor onze inwoners. Het kan echter niet overal en je moet dus zoeken naar plaatsen waar dergelijke bebouwing meer voor de hand ligt. Aan de hand van een nieuwe hoogbouwvisie gaan we de komende maanden over dit onderwerp een discussie met de gemeenteraad voeren. Ik ben benieuwd.

Vanavond was ik in het stadhuis voor een bijeenkomst in het kader van de landelijke naturalisatiedag. In alle gemeentehuizen van Nederland was vandaag een naturalisatiebijeenkomst voor de mensen die de afgelopen periode de Nederlandse nationaliteit hadden verworven. Van de 180 uitgenodigde nieuwe Nederlanders waren er in Leiden ongeveer 40 gekomen. Ik wist eigenlijk niet helemaal wat ik moest vinden van deze dag. Iets nationalistisch heeft het natuurlijk wel. Op een peiling van planet.nl zag ik vanavond dat van 1625 stemmers 60% de naturalisatiedag niet ziet zitten.

Tijdens de bijeenkomst heb ik een aantal nieuwe Nederlanders gesproken. Over het algemeen waren ze trots op hun nieuwe nationaliteit en vonden ze het een prima idee om daar op een dag als vandaag aandacht aan te besteden. Sommige hadden daarvoor zelf familie en schoonfamilie meegenomen. Wie ben ik dan om te zeggen dat we dit niet moeten doen. Een groot aantal genodigden had er echter voor gekozen om vandaag niet te komen. Dat is volgend jaar anders. Dan moeten alle nieuwe Nederlanders verplicht naar deze bijeenkomst komen. Het heeft wat mij betreft iets onnederlands.

Tot ziens

2 opmerkingen:

  1. Hallo Marc
    Lijkt mij ook, dus doe er iets aan. We leven toch in een democratie?? Keuzevrijheid??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk is 't verplicht, ondankbare allochtonen die zo'n leuk feestje nieteens accepteren!
    'Vrienden' die niet op mijn verjaardagsfeestje komen kunnen ook oprotten! En collega's die zaterdag niet naar 't bedrijfsuitje geweest zijn, kunnen maandag nieuw werk zoeken, logisch toch?

    Maar serieus, de wetgever stelt dat de naturalisatieceremonies tenminste elke 6 weken plaats moeten vinden, en dat nieuwe nederlanders hun papieren alleen krijgen na zo'n bezoek.
    Maar de gemeenten die ceremonies ook vaker houden dan een keer per 6 weken, bijvoorbeeld, zeg, een keer per dag, van 9:00 tot 17:00 op 't stadhuis, en dat de ceremonie dan gewoon is dat je 't benodigde stempeltje krijgt. Of niet?

    (Overgens, de hapjes na de naturalisatiedag in Leiden waren best wel lekker).

    BeantwoordenVerwijderen