zondag 18 maart 2007

Vervroegde verkiezingen?

Wekelijks krijg ik enige kilo's papier door de brievenbus geworpen, waar ik zelf niet om heb gevraagd. Het zijn vooral reclame folders, lokale krantjes en andersoortig geadresseerd en ongeadresseerd drukwerk. Natuurlijk zou ik dat kunnen veranderen door eenvoudig een nee/nee sticker aan te schaffen, bijvoorbeeld via de gemeente of de site van Milieudefensie. Toch heb ik dat nooit gedaan, waarschijnlijk omdat ik vooral niets wil missen. Je weet tenslotte maar nooit of er tussen al dat papier zo nu en dan iets belangwekkends te lezen is. In de meeste gevallen belandt al dat drukwerk echter regelrecht in de gemeentelijke papiercontainer.
Zo verging dat tot voor kort ook met het zondagskrantje onder de titel 'Het op Zondag'. Het uiterlijk van dit krantje wekte bij mij niet de behoefte tot lezen. Totdat iemand me zei dat ik als Leidse wethouder toch echt de laatste roddels moest gaan bijhouden. Sinds die tijd blader ik ook dit blad elke week even door. Daarbij viel mijn oog vandaag vooral op de pagina 'Het nieuws van Leiden', waar de kop 'spoedig gemeenteraadsverkiezingen?' mijn aandacht vroeg.
Volgens de schrijver van dit stuk is het Leidse college van Burgemeester & Wethouders dik in de problemen gekomen door de uitkomst van het RGL-referendum. Tot grote woede van de SP wethouders zouden de wethouders van GroenLinks en PvdA zich niet aan de uitkomst van het referendum willen houden. Vervolgens schrijft de journalist dat volgens andere bronnen de zeeën hoog gaan tijdens de wekelijkse vergaderingen van het college van B&W. Daar zouden het vooral de SP wethouders zijn, die het mikpunt vormen voor de overige leden. Uit de mond van de fractievoorzitter van de oppositiepartij D'66 heeft men opgetekend dat het college nog voor deze zomer gaat vallen. Tenslotte trekt de journalist hieruit de conclusie dat de burgers van Leiden dan weer naar de stembus moeten.

Het is de journalist blijkbaar ontgaan dat de kieswet in ons land de mogelijkheid van tussentijdse verkiezingen voor deze situatie helemaal niet kent, dus ook niet na een eventuele collegecrisis. Nog interessanter is het feit dat er bronnen zijn die verklaringen afleggen over de sfeer binnen de collegevergaderingen. Wie zouden die bronnen kunnen zijn? Tijdens deze vergaderingen zijn alleen de wethouders, de burgemeester en de secretaris aanwezig. En bovendien durf ik hier wel te verklaren dat de onderlinge verhoudingen tot nu toe uitstekend zijn. Inhoudelijke verschillen zijn er wel, maar die leiden op geen enkele manier tot grote spanningen. Op een zeer collegiale manier werken we samen aan de belangen van de stad.

Natuurlijk hadden we verschil van mening over de RGL, dat was immers bij iedereen bekend. Maar dankzij de geniale vondst van de onderhandelaars na de verkiezingen van vorig jaar, heeft dit verschil van mening geen enkel probleem opgeleverd. Agree to disagree, noemen ze dat in het Engels. De komende periode hebben we nog zo'n openlijk geschil, namelijk het al of niet bebouwen van de Oostvlietpolder. Ook daarover zijn we het niet eens. Ik voorspel dat ook daarover dit college niet zal vallen.

Ik kan me vreselijk opwinden over dergelijke journalistiek. Misschien dat ik toch maar een nee/nee sticker gaan bestellen.


Tot ziens.
















2 opmerkingen:

  1. let's hope all parties will remain equally dissatisfied...

    Ton W.J. de Bruijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een fijn stukje constructief meedenken van onze vrienden van D66.

    Groeten,

    julian (SP)

    BeantwoordenVerwijderen