vrijdag 19 mei 2017

Update


Twee weken geleden heb ik u  het slechte nieuws van mijn ongeneeslijke ziekte moeten brengen. De reacties die ik naar aanleiding daarvan kreeg waren zonder uitzondering hartverwarmend. Bedankt voor al die kaartjes, mails, sociale media berichten, bloemen, opgestoken duimen, en zo meer.
De afgelopen tijd is veel nader onderzoek gedaan naar de aard en omvang van mijn ziekte. Dat heeft inmiddels voldoende informatie opgeleverd om te starten met behandeling. Wat mij betreft is het daarom een goed moment om u bij te praten over de stand van zaken op dit moment.
Daar waar ik de vorige keer al kon aangeven dat er sprake is van longkanker met uitzaaiingen weet ik nu dat dit beeld niet beter is geworden. Uit nader onderzoek is gebleken dat de uitzaaiingen breed verspreid zitten over mijn lichaam.. Ik merk dat de ziekte energie begint te kosten en dat de pijn een beetje toeneemt. Dankzij goede pijnstillers, een beetje meer slaap en minder werktijd lukt het me om de gevolgen daarvan te beheersen.
Binnen twee weken start de  chemotherapie. Dat wordt aangevuld met bestraling. De behandeling is vooral gericht op pijnbestrijding en verlenging van de tijd en de kwaliteit van het leven dat mij nog rest. Dat is ook waar ik me persoonlijk voor in ga zetten en waar ik in geloof. Maar ik ben ook realist, als het gaat over de toekomst denk ik nog steeds in maanden en niet in jaren.
Dat alles neemt niet weg dat ik me  fit genoeg voel om mijn afgeslankte takenpakket uit te blijven voeren. Medisch is dat ook verantwoord. Zoals afgesproken in het college van B&W concentreer ik mij op het voorzitterschap van College en Gemeenteraad, de portefeuille openbare orde en veiligheid en een aantal representatieve taken. Ik doe dat met bijzonder veel genoegen. Voorop blijft staan dat wat ik doe in het belang is van de samenleving en het besturen van Stichtse Vecht. Wat ik doe, wil ik goed doen. Dat is voor mij de voorwaarde om door te gaan. Ik laat mij hierover uiteraard goed adviseren door mijn gezin, staf en bestuurlijke collega’s. Tot zover. De komende weken staan dus in het teken van de behandeling. Zodra daar aanleiding voor is, kunt u er op rekenen dat ik met aanvullende informatie kom.

Tot ziens.

7 opmerkingen:

  1. Beste Marc Ik vond het heel mooi om te zien dat je al die kinderen tijdens de laatste avond4daagse dag de tijd nam om al die kinderen een hand te geven en voor een selfie. Ook mijn zonen zijn trots om met jou op de foto te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Marc Witteman, Allereerst veel sterkte gewenst bij de komende behandelingen en dat deze toch het gewenste resultaat (of beter) zullen opleveren. Ik ben al langer van plan geweest contact met je op te nemen, maar het is er, zoals zo vaak, nog niet van gekomen. Het gaat om het huis waar je tegenwoordig met je gezin woont. Zoals je waarschijnlijk zult weten is dit huis begin jaren 70 gebouwd in opdracht van wijlen mijn vriend dierenarts Arie Schneider onder het motto "TENT". Arie en ik waren de twee initiatiefnemers voor de oprichting van 't Kockenest. Wij raakten bevriend en ik heb in die tijd vele uren in het huis doorgebracht. Op internet kwam ik een architecten archief tegen waarin de ontwerptekeningen van de tent aanwezig zijn. Mocht je nog geïnteresseerd zijn in de gegevens van dit archief en de architect uit Maarssen, dan wil ik die met alle liefde aan je doorgeven.
    Nogmaals sterkte, en hartelijke groet van Guus Ruiter (sinds kort ex-Breukelaar) Mijn e-mail is: guusanke@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Diana van der Burgt21 mei, 2017 00:24

    Beste Marc, heel veel sterkte en kracht de komende tijd. Fijn dat je ons op de hoogte houdt. Ik leef ontzettend met jou en je gezin mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marc ik wens jou en je gezin heel veel kracht en sterkte toe. Wij leven ontzettend met jullie mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Annemiek Burm21 mei, 2017 14:36

    Wat ontzettend prachtig dat je zo open deelt en je doet wat goed voelt. Zet m op.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Mark,
    Je verhaal heeft ons zeer geraakt, Peter er ik hebben het regelmatig over je. Wat ben je toch sterk en krachtig. Ik heb bewondering voor je hoe open je erover bent. We leven mee met jou, je vrouw en je kinderen.
    Veel sterkte en liefs,
    Lisette de Raaf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook in de buurgemeente Utrecht wordt mee geleefd. Hoop dat je in de tijd die je nog gegund is nog veel meer positiviteit in de wereld mag pompen.
    Een groet van de man die zei zogenaamd geen vrienden te hebben. ;)

    BeantwoordenVerwijderen