maandag 30 juli 2012

Zomerstage 3, Jeugdzorg

Voor de derde dag van mijn zomerstages was ik vandaag te gast bij twee organisaties op het gebied van de jeugdzorg. Allereerst was ik bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK), onderdeel van het bureau Jeugdzorg. Iedereen die zorgen heeft over opgroei- of opvoedingssituaties van een kind kan contact opnemen met de Centrale (Aan)melding. Veel meldingen die daar binnenkomen zijn afkomstig van mensen die beroepsmatig werken met kinderen, zoals onderwijzend personeel of politie. Er komen ook (anonieme) meldingen binnen van familie, buren, vrienden etc. die het vermoeden hebben dat er iets aan de hand is met het kind. Alle meldingen worden serieus genomen, verder onderzocht en indien nodig wordt er direct actie ondernomen.

Voor het tweede deel van de dag was ik bij Vitree, de organisatie die verantwoordelijk is voor pleegzorg in onze provincie. Daar heb ik uitgebreid gesproken met een aantal (pleeg)ouders over hun ervaringen. Vervolgens heb ik met de medewerkers van Vitree gesproken over de manier waarop zij pleegouders selecteren en begeleiden.

Elke keer wanneer ik praat met professionals uit de jeugdzorg valt mij op met hoeveel toewijding en liefde deze mensen hun werk doen. Dat kan ook haast niet anders wanneer je kijkt naar het leed waarmee deze mensen zo nu en dan geconfronteerd worden. Ook vandaag heb ik daar weer voorbeelden van gezien. Het gaat gelukkig maar over een heel klein deel van de kinderen in onze provincie, maar die kleine groep maakt wel veel meer mee dan goed voor ze is.

De ervaringen van vandaag motiveren mij de rest van het jaar weer om mijn werk met nog meer inzet en toewijding te doen.

Morgen ben ik voor de 4e dag van mijn zomerstage de hele dag te gast bij Omroep Flevoland. Over mijn ervaringen daar schrijf ik morgen op deze plaats.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten