vrijdag 27 juli 2012

Zomerstage 2, Het Kuinderbos

In het noorden van Flevoland, op het grondgebied van de gemeente Noordoostpolder ligt het grootste en oudste bos van de provincie, het Kuinderbos. 1200 hectare bosgebied in de jaren 40 met de hand aangelegd en beplant. Het gebied is nu in beheer bij Staatsbosbeheer of beter gezegd bij boswachter Harco Bergman. Hij nodigde me een tijdje geleden uit om voor mijn zomerstage eens langs te komen voor een zogenaamde natuurmarathon. 2 uur wandelen, daarna 4 uur fietsen en tenslotte slapen op een vlot. Een uitnodiging die me wel aansprak en dus stapte ik gisterenochtend vroeg op de Interliner 315 naar Emmeloord.

Op natuurcamping 'De Veenkuil', die deel uitmaakt van het bos, zijn bijna alle plaatsen bezet toen ik aankwam. Terwijl de boswachter de laatste door hem zelf gebakken broden aan de campinggasten uitdeelt, had ik de gelegenheid om vast wat rond te kijken. De camping is in deze dagen een mooie extra bron van inkomsten, maar zeker niet de enige. Boswachter Harco Bergsma is een echte 'groene ondernemer' die werkelijk de hele dag bezig is om de broodnodige extra inkomsten voor 'zijn' boswachterij te genereren. Met alle bezuinigingen waarmee Staatsbosbeheer te maken krijgt, is dat ook hard nodig. Een belangrijke bron van inkomsten is de houtproductie,  maar je kunt in dit bos bijvoorbeeld ook tegen betaling een van de vele wandel- en ruiterpaden (tijdelijk) naar je laten vernoemen. Boswachter Harco is ook creatief als het gaat om het zware werk in de bossen. Hebt u van de rechter een taakstraf opgelegd gekregen? De kans bestaat dat u zich een tijdje nuttig kunt gaan maken in het Kuinderbos.

Daarnaast zijn de vrijwilligers belangrijk bij het beheer van het bos. Harco had er zo'n 15 uitgenodigd voor de lunch. Aan een prachtige, lange en witgedekte tafel in de tuin van vakantiepark Eigenwijze, gelegen naast het Kuinderbos, aten we met elkaar en genoten we van streekeigen producten. Tijdens het eten vertelde een aantal van hen met veel passie waarom ze zoveel tijd besteden in de natuur en waarom het belangrijk is dat ook de provincie blijft investeren in de natuur.

Na de lunch bracht ik een bezoek aan het Schoterveld. Hier werkt Staatsbosbeheer aan een nieuwe natuurontwikkeling in een gebied van ongeveer 80 hectare. Hier wordt onder andere de nieuwe Schoterplas gegraven die door middel van een nieuw aan te leggen beek wordt verbonden met de Kuinderplas. Vijf jaar na de start van dit project krijgt deze natuurontwikkeling nu aardig vorm.

De avond breng ik samen met een aantal genodigden door rondom de barbecue. We praten met elkaar o.a. over politiek, natuur en Flevoland.

Bij het ondergaan van de zon heb ik mijn tent opgezocht, op een vlot midden op de Kuinderplas. Dat vlot is ook weer zo'n creatieve uitvinding van de boswachter. Het vlot is gebouwd door stagiaires en belangstellenden kunnen het vlot per nacht huren. Ik heb er in ieder geval prima geslapen en werd vanmorgen gewekt door de watervogels.

Ik heb tijdens deze 24-uurs stage gezien hoe belangrijk natuur voor mensen kan zijn. Ik heb een boswachter ontmoet die er in is geslaagd om een hele gemeenschap enthousiast te maken voor de natuur zonder dat het heel veel gemeenschapsgeld hoeft te kosten. Na alle negatieve energie die ik de afgelopen periode ben tegengekomen rond het natuurdebat was het goed om dit te ervaren. In de Noordoostpolder wordt de natuur tenminste niet weggezet als een geldverkwistende linkse hobby.

U zult inmiddels wel gemerkt hebben dat ik een fan geworden ben van boswachter Harco Bergman. U kunt hem zelf ook volgen via Twitter op @BoswachterHarco

Volgende week maandag blijf ik voor mijn zomerstage wat dichter bij huis. Ik verdiep me dan op twee plaatsen in de jeugdzorg. Wat ik precies ga doen, kunt u volgende week lezen op deze plaats.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten