zaterdag 28 februari 2015

Geloof en een hoop liefde

Helemaal nieuw is het burgemeesterschap inmiddels niet meer voor me, maar ik leer nog steeds elke dag weer nieuwe dingen. Van mij mag dat voorlopig zo blijven. Die grote variatie maakt mijn werk juist zo leuk.

Deze week maakte ik kennis met de ondernemingsraad van de gemeente. Normaal is de gemeentesecretaris hun gesprekspartner, maar dat neemt niet weg dat ik belang hecht aan een goede samenwerking met deze personeelsvertegenwoordigers. Dan is het goed dat je elkaar toch even hebt ontmoet.

Woensdag mocht ik de ambtsketen weer omhangen toen ik op weg ging naar de familie Jaipal voor de viering van een 60 jarig huwelijk. In 1955 in Suriname getrouwd en in 1978 naar Nederland gekomen om hier een toekomst voor het gezin te vinden. Het huis van de familie in Maarssen was eigenlijk te klein voor alle kinderen, kleinkinderen en aanhang maar dat mocht de pret niet drukken. Mooi om te zien hoe leuk mensen het vinden dat ik langs kom, dat maakt dit werk toch wel bijzonder.

Donderdag was de dag waarop we afscheid namen van de vorige week overleden ChristenUnie wethouder Henk van Rhee. Het werd een indrukwekkend afscheid in Breukelen. Ik mocht slechts een week met hem samenwerken, maar uit alle verhalen die ik over hem mocht horen, trek ik de conclusie dat Henk een bijzondere man was. Namens de gemeente mocht ik tijdens zijn afscheid enige woorden spreken.

Donderdagavond zat ik opnieuw in de kerk. Op uitnodiging van dominee Schorren schoof ik in de Pauluskerk aan voor het avondeten. De dominee was een van de 107 mensen die reageerde op mijn oproep om aan te mogen schuiven. We waren niet alleen, de predikanten Frank Schneider, Anies Matahelumual, Harol Schorren en pastor Jos van Os waren voor de gelegenheid ook aangeschoven. Het werd een geanimeerde bijeenkomst, waarbij we spraken over het geloof, de gemeente, de gemeenschappen, armoede en nog veel meer. Daardoor heb ik Stichtse Vecht weer op een andere manier leren kennen die avond.

Mijn idee om bij de mensen thuis aan tafel aan te schuiven is inmiddels ook opgemerkt door de Evangelische Omroep. In het kader van het programma Geloof en een Hoop Liefde was presentator Herman Wegter en zijn crew vandaag te gast in Stichtse Vecht. Hij schoof ook aan bij het avondeten in de Pauluskerk, maar volgde me eerder die middag ook bij mij andere afspraken. De uitzending is op Tweede Paasdag te zien bij de EO.

Voor mijn kennismaking met de fracties uit de gemeenteraad was ik vrijdag te gast bij D66 Stichtse Vecht. Zij hadden een ochtendprogramma in elkaar gezet, dat begon met een stevig ontbijt in bistro Zuster Francine in Maarssen. Daar maakte ik uitgebreid kennis met de 6 fractieleden en sprak ik met ze over hun ideeën over het bestuur van de gemeente. Tijdens de wandeling door het centrum van Maarssen lieten ze mij de plaatsen en ontwikkelingen zien waar ze trots op waren. Het viel me op dat de fractieleden bij bijna elke plek wel weer een verhaal te vertellen hadden. Was het niet over de ontstaansgeschiedenis, dan was het wel over de politieke discussies die over die plek hebben plaats gevonden. Rond het middaguur kwam een einde aan de tour en nam ik afscheid van mijn enthousiaste gemeentegidsen. Volgende week vrijdag ga ik op stap met de fractie van GroenLinks.

Ik sloot de week af met een bezoek aan het sociale wijkteam van Buurtzorg Jong in Maarssenbroek. Ik was daar samen met Léon Wever, directeur Jeugd van het ministerie van VWS en Jaap Verkroost onze wethouder voor o.a. Jeugd. In opdracht van de gemeente zijn zij op een vernieuwende manier aan de slag gegaan met de jeugdzorg binnen Stichtse Vecht. De medewerkers bieden, waar dat nodig is, laagdrempelige zorg aan jeugdigen en gezinnen. De aanpak is praktisch, zo min mogelijk bureaucratie, een aanspreekpunt met gezin en als het even kan een oplossing zoeken zonder steeds door te verwijzen. Dat kan alleen als je werkt vanuit de wijk. Met de betrokken medewerkers spraken we over hun werk en de dilemma's die ze daarbij tegenkomen. De resultaten zijn eigenlijk pas goed op lange termijn te beoordelen, maar tot nu toe ziet het er goed uit.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten