zondag 10 mei 2015

100 dagen

Afgelopen vrijdag was het precies 100 dagen na mijn installatie als burgemeester. In de politiek is dat een soort mijlpaal. Het einde van het begin, een moment waarop je eens terug kijkt op de start in de nieuwe functie. Daar kom ik binnenkort nog op terug.

Het was ook de week van 4 en 5 mei. Gedenken van de slachtoffers en vieren van de vrijheid. Ik was in Breukelen voor een waardige dodenherdenking. Centraal bij deze herdenking stond de herinnering aan de in Breukelen omgekomen Engelse flight lieutenant Chris Maltby. Mooie plechtigheid, al moest ik wel even wennen aan het feit dat na de 2 minuten stilte eerst het Engelse volkslied klonk en daarna pas het Wilhelmus.

5 mei was het feest met in de ochtend het ontsteken van het bevrijdingsvuur achter Goudestein. In de middag een geanimeerde bijeenkomst met alle inwoners die in de loop der jaren een lintje mochten ontvangen en 's avonds een bevrijdingsconcert in Maarssenbroek. Alles stond uiteraard in het teken van 70 jaar bevrijding.

Elly van Stekelenburg
Woensdag had ik een vergadering met het bestuur van het Elly van Stekelenburgfonds. De in 1984 in Breukelen overleden actrice heeft bij haar dood bepaald dat alle basisschool leerlingen in Breukelen op haar verjaardag een ijsje krijgen. Het geld dat ze daarvoor naliet, zit in een fonds en van het rendement wordt nog steeds elk jaar ijs gekocht. Statutair is de burgemeester voorzitter, een rol die ik met genoegen uitvoer.

Donderdagmiddag bracht ik een kennismakingsbezoek aan de buren van het gemeentehuis in Maarssen, de zusters van de Priorij Emmaus. Sinds 1966 zijn zij gevestigd op het landgoed Doornburgh. Daarvoor werd destijds naast de oude buitenplaats een nieuwe Priorij gebouwd. Zuster Mirjam gaf me een rondleiding over het landgoed. Ik heb mijn ogen uitgekeken. De Priorij is gebouwd in de bijzondere architectuur van De Bossche School, een bouwstijl die ontwikkeld is door de benedictijner monnik Hans van der Laan. De architect van de Priorij, Jan de Jong, was een leerling van hem. Onlangs heeft het college een positief advies gegeven voor de aanwijzing tot rijksmonument.

Vrijdag ging ik de hele dag op stap met de gemeenteraadsfractie van 'Het Vechtse Verbond'. Het werd een soort multimodale trip door de gemeente. We gingen per auto, boot en zelf een stukje met paard en wagen. We begonnen in Nigtevecht en gingen stroomopwaarts over de Vecht om aan het einde van de dag in Oud Zuilen te eindigen. Achtereenvolgens bleven we staan bij de nieuwe samenwoonschool in Nigtevecht, De Kaasboerderij De Willigen, Lunch bij Ome Cees, het openluchtzwembad Zwemlust, de stalhouderij van Cor van Zadelhoff en restaurant Brasserie la Sauciere in Oud Zuilen. Het was geweldig weer en de fractie had het programma tot in de puntjes voorbereid. Ik heb genoten.

Ik heb deze week ook weer met inwoners gegeten. Achtereenvolgens schoof ik aan bij Ad en Conny Gerritse en de familie De Graaf - Schippers in Breukelen. Het leverde me veel leuke en interessante gesprekken op.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten