vrijdag 14 augustus 2015

Zomerstage 8, Kantoorboekhandel Van Kralingen

Rond het middaguur arriveerde ik bij mijn laatste stageadres van deze week, kantoorboekhandel Van Kralingen aan de Herenstraat in Breukelen. Daar werd ik vriendelijk ontvangen door Martin van Kralingen en zijn medewerksters. Na de eerste kennismaking kreeg ik direct een naambadge opgespeld, waardoor er voor de klanten geen misverstand meer kon zijn over het feit dat ik een stagiaire was.

Wat volgde was een uitgebreide rondleiding door de winkel en een uitleg van de systemen waarmee de logistiek onder controle wordt gehouden. Van Kralingen is een moderne winkel als je kijkt naar het interieur en het aanbod, maar ouderwets als het gaat om de tijd die men neemt om de klant te helpen. Daar kan geen Bol.com tegenop. Over dat laatste hebben we wel veel gesproken vanmiddag. Het is helder dat de komst van internet voor de boekhandel grote gevolgen heeft gehad. Van Kralingen probeert het gemak van internet te compenseren met een uitstekende dienstverlening. Bovendien kun je via internet ook gewoon een boek bij deze winkel in Breukelen bestellen. Voor dezelfde prijs als de concurrentie steun je dan een lokale ondernemer en waarom zou je dat nou niet doen?

Mijn indruk is dat Van Kralingen op deze manier een volwaardige plaats heeft verworven naast de grote internetaanbieders.

Een groot deel van de middag was ik achter de balie te vinden. Mede dankzij de vrijdagmarkt voor de deur was het druk in de winkel, dus ik kon aan de bak. Daardoor weet ik ook weer hoe leuk het is om klanten tevreden weg te zien gaan. Wellicht kwam het door de aankondiging van mijn stage in de etalage, maar ik had behoorlijk wat aanspraak vanmiddag. Ik heb ervan genoten.

Uiteraard hebben we gesproken over wat er goed en wat er niet goed gaat in het winkelcentrum van Breukelen. Ideeën genoeg, dat is me na een middag in de winkel wel duidelijk. Nu nog de energie ontwikkelen om daar samen met ondernemers en overheid mee aan de slag te gaan.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten