donderdag 21 december 2017

Los laten


December is de maand waarin veel mensen met gezin, familie of vrienden Sinterklaas, Kerstmis en Oud en Nieuw vieren. In minder dan drie weken zijn er drie momenten waarin we elkaar opzoeken, en het samen gezellig maken.
December is weliswaar een feestmaand, maar de drukte die het met zich mee brengt leidt ook tot stress: zijn de surprises wel op tijd klaar, wanneer kopen we de kerstboom en die moet ook nog opgetuigd worden! En niet te vergeten: het kerstmenu moet ook nog worden samengesteld.
De spanningen lopen nog verder op als we ons realiseren dat er op het werk nog van alles moet worden afgerond. Soms omdat we een klus die voor het einde van het jaar af moet zijn te lang hebben uitgesteld, maar zeker ook omdat het werk in december in minder uren moet worden gedaan. De feestmaand verandert door al die drukte uiteindelijk in een ‘stressmaand’.

Vorige week las ik een interview met een psychologe over decemberstress. Zij stelde dat we te veel verwachten van de decembermaand. We denken dat anderen hoge verwachtingen van ons hebben. Deze verwachtingen worden vooral door onze omgeving en door de (sociale) media geschapen. Ze worden nog verder gevoed door slimme winkeliers en door small talk. Bijna elke kapper zal je vragen of je nog iets speciaals gaat doen tijdens de feestdagen.
Wat mij verder opvalt is dat je de televisie maar hoeft aan te zetten of je ziet hoe een perfect kerstfeest eruit zou moeten zien, met alle toeters en bellen. Daar wordt een wereld gecreĆ«erd, waarin we er allemaal piekfijn uitzien. Samen met familie en vrienden brengen we een fijne en vrolijke tijd door en genieten we van een heerlijk kerstdiner. Dit perfecte beeld leidt alleen maar tot meer stress, tot een gevoel van ‘moeten’. Dit moeten bederft in mijn ogen de pret. Het maakt dat we vergeten waar het echt om gaat in deze tijd van het jaar: om bezinning en om bij elkaar zijn. Dat is toch veel belangrijker dan het eten op tafel en de kleding die je draagt?
Ik hoop dan ook dat het iedereen in Stichtse Vecht lukt om het ‘moeten’ los te laten. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Probeer maar eens om het woordje ‘moeten’ in een zin te vervangen door iets anders. ‘Ik ga naar mijn schoonouders’ klinkt toch veel prettiger dan ‘Ik moet naar mijn schoonouders’? U zult zien dat u zonder het ‘moeten’ ruimte voelt om met een brede blik te kijken naar wat u zelf nodig hebt, en naar wat belangrijk is voor de mensen die u dierbaar zijn. Als dat lukt, weet ik zeker dat u echt kunt genieten van de kerstdagen, en dat de betrokkenheid en het saamhorigheidsgevoel waar Stichtse Vecht zo bekend om staat centraal komen te staan. Als dat gebeurt, ben ik een heel tevreden burgemeester.
Ik wens u allen fijne feestdagen toe!
Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten