zaterdag 23 april 2005

Kampioenen

Bij wijze van uitzondering schrijf ik dit keer ook eens stukje op zaterdag. In verband met de aanwezigheid van onze gasten uit Champigne ben ik dit weekend toch met enige regelmaat in het Warmond en in de pauze tussen de verschillende activiteiten door ben ik mooi in de gelegenheid om mijn dagboek even bij te werken.

Overigens begon ik vanmorgen langs de lijn bij een wedstrijd van de D5 junioren van Concordia in Hillegom. Mijn twee jongens speelde een kampioenswedstrijd en dat mocht ik natuurlijk niet missen. Ze versloegen de tegenstander met 5-1 en zijn dus met glans kampioen van hun competitie geworden. Als vader ben ik daar natuurlijk trots op.

Na de wedstrijd ben ik met een hele grote omweg naar Warmond gereden. Het bloemencorso van de bollenstreek en het mooie weer zorgde ervoor dat de normale route niet beschikbaar was. De vrienden uit Champigne hadden de ochtend besteed met een rondgang door de gemeente en daarna een bezoek aan de firma Leenen in Sassenheim alwaar men het corso had bekeken. Om half drie waren we in een volle raadzaal van het gemeentehuis bijeen voor, achteraf bezien, toch wel een heel bijzondere bijeenkomst.

Tijdens deze bijeenkomst hebben we aan de hand van een drietal thema's gesproken over de bestuurlijke en maatschappelijke verschillen en overeenkomsten tussen Warmond en Champigne. Tijdens deze gesprekken heb ik gemerkt dat er niet zoveel verschil is tussen de vraagstukken waar de beide gemeenten mee te maken hebben, maar dat we vanwege een verschillende culturele achtergrond vaak tot een andere oplossingen komen. Ik heb vandaag gemerkt dat we op die manier van elkaar kunnen leren anders aan te kijken tegen belangrijke vraagstukken waarmee we binnen onze gemeente te maken hebben. Het was een waardevolle ervaring, die ik niet had willen missen.

Tijdens een plechtige bijeenkomst (ik met ambtketen en mijn franse collega met sjerp) hebben we vanavond kunnen luisteren naar elkaars toespraken waarna we een jumelageovereenkomst hebben ondertekend. In deze overeenkomst onderstrepen we gezamenlijk het belang van vriendschap en samenwerking binnen europa en tussen onze twee gemeenschappen. Mijn toespraak kunt u natuurlijk teruglezen onder de knop 'toespraken' op mijn homepage.

We hebben de dag afgesloten met een gezamenlijk diner.

Morgenochtend nog een keer vroeg uit bed om de gasten uit te zwaaien. Daarna ga ik om een uur of 10 nog even langs bij het kunstcafe voor een live uitzending van onze lokale omroep.

Het was een druk weekend, maar het was zeker de moeite waard.

Tot maandag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten