zondag 19 februari 2006

Zalmnormen en waarden

In de zaterdagbijlage bij het Leidsch Dagblad stond afgelopen zaterdag een artikel over mevrouw Gutker uit Warmenhuizen. Mevrouw is 91 jaar en heeft haar hele leven een dagboek bijgehouden. Elke dag een nieuw stukje, elk jaar een dik schrift met harde kaft vol. Elke keer als er een schrift vol was, plakte ze dat schrift dicht. Haar dagboek was een persoonlijk document waar niemand anders iets mee te maken had. Knap hoor, 91 jaar lang iedere dag weer.

Het afgelopen jaar heb ik ook dagelijks geschreven. Het was niet altijd eenvoudig om elke dag weer een geschikt onderwerp te vinden. Daar komt nog bij dat mijn dagboek in tegenstelling tot dat van mw. Gutker wel openbaar was. Daardoor voelde ik me min of meer toch verplicht om mijn lezers niet teleur te stellen.

Ondanks het feit dat ik sinds 1 januari geen publieke functie meer heb, en ik mijn dagboek frequentie heb teruggebracht tot 1 keer per week, blijft het aantal lezers nog steeds op een behoorlijk niveau. Daar ben ik natuurlijk blij mee, maar daardoor blijft wel de druk om ook iets aardigs voor u te schrijven. Deze week ging dat bijna fout. Tot het laatste moment had ik geen flauw idee wat ik u moest schrijven. Gelukkig heeft Gerrit Zalm me uit de nood geholpen.

Ik weet niet of u het ook heeft gezien, maar vandaag was de minister van financien Zalm in een uitzending van Buitenhof. Hij deed iets heel bijzonders. Hij riep de inwoners van ruim 60 gemeenten op om hun OZB aanslag niet te betalen. Het ging om gemeenten waar de raad, volgens Zalm, het OZB tarief in strijd met de wet meer dan 2% heeft laten stijgen. In mijn ogen een buitengewoon onverantwoordelijke oproep van een minister. Volgens mij is het niet eerder voorgekomen dat een minister op zo'n manier mensen oproept zich te verzetten tegen een democratisch genomen besluit van een lagere overheid.

Sinds 1 januari jl. mogen de gemeenten de OZB niet verder laten stijgen dan 2%. Gerrit Zalm was de geestelijke vader achter deze wetgeving. De Vereniging van Nederlandse Gemeente heeft deze wet bij het Europese Hof aanhangig gemaakt. Naar mijn mening terecht want deze wet is een enorme beknotting van de vrijheid van de gemeenteraad. Feitelijk haalt de minister hiermee de macht weg bij inwoners van een gemeente om zelf te beslissen over zaken die zij belangrijk vinden. De minister is blijkbaar van mening dat hij beter dan de gemeenteraad weet wat goed is voor de eigen inwoners.

Op de lijst van Zalm staan geen gemeenten in onze regio. Wel trof ik de gemeente Bennebroek op deze lijst aan. Dat is een buurgemeente van mijn woonplaats Hillegom en daardoor volg ik een beetje wat er in die gemeente allemaal gebeurt. Bennebroek (5225 inwoners) is in veel opzichten vergelijkbaar met Warmond voor de fusie. Bennebroek is nog steeds een zelfstandige gemeente met alle taken die daarbij horen. De bestuurskracht van deze gemeente laat zeer te wensen over. Een fusie is daar slechts een kwestie van tijd. Ik weet hoe moeilijk het voor zo'n gemeente is om de financiele touwtjes aan elkaar te knopen. Uiteindelijk lukte dat daar alleen door een flinke stijging van de OZB. Nu roep uitgerekend de minister van financien de inwoners van Bennebroek op om niet te betalen. Als de bewoners daaraan gehoor geven komt deze gemeente in grote problemen. Problemen die alleen zijn op te lossen door heel fors te bezuinigen op allerlei voorzieningen. Dus sluiten van sportvelden, sluiten van bibliotheek, sluiten van kinderdagverblijven etc.

Dit kabinet heeft weinig vertrouwen in de gemeenten. De afgelopen jaren hebben die gemeenten financieel behoorlijk moeten inleveren terwijl er wel elke keer nieuwe taken bijkwamen. Tenslotte heeft men ook nog eens de eigen inkomsten aan banden gelegd. Ik weet het, het zijn allemaal besluiten die door de tweede kamer zijn goedgekeurd. Maar om nu op deze manier, zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen de inwoners op te roepen hun belasting niet te betalen is wel een erg doorzichtige verkiezingsstunt. Wat zullen ze in Bennebroek blij zijn met deze minister.

Tot volgende week.

1 opmerking:

  1. Dag Marc,

    Mogen we Gerrit Zalm als de Alva van 2006 uitroepen?

    Van iedere euro belastinggeld heft de gemeente slechts 3 cent.

    Aan de Amerikaanse benzinepomp kost een liter 44 eurocent en in Nederland 1.31.
    Hoeveel van die 87 cent verschil incasseert Gerrit?

    Het lijkt er op dat Gerrit de gemeenten misbruikt om zijn eigen verslaving aan accijns en btw te maskeren.

    Nog even en dan kan Pechtold de gemeente opheffen wegen gebrek aan een belastinggebied. Dat is pas vernieuwend.

    Worden de burgemeesters dan directeur van het rijksuitvoeringskantoor?

    Groeten van Jan Willem Faasse

    BeantwoordenVerwijderen