vrijdag 14 april 2006

Te koop

Het was de week van de ledenvergaderingen, ook wel een beetje de week van de waarheid. Maandagavond moesten de leden van de nieuwe collegepartijen zich uitspreken over het akkoord dat de onderhandelaars de afgelopen weken hadden bereikt. Dat was nog best spannend. Het beoordelen van een onderhandelingsresultaat komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer. Je constateert dat er eigenlijk te weinig punten uit je eigen programma zijn overgenomen. Daarnaast weet je ook dat je helemaal niets bereikt, als je daar niet mee akkoord gaat. Dat is een lastige afweging en er werd dus tot laat in de avond over vergaderd. Even na middernacht kwam het verlossende woord, alle partijen konden instemmen met het akkoord.

Zodra het college volgende week geinstalleerd is, kunnen we aan de slag om dit akkoord uit te werken in een concreet werkprogramma.

Voor mij was dat het signaal om me nu echt te gaan voorbereiden op mijn nieuwe functie. Zo zat ik woensdag de hele dag in het stadhuis om met mijn voorganger Ron Hillebrand de hoofdlijnen van alle lopende zaken door te spreken. Ik heb een goed beeld gekregen van wat me op het gebied van stedelijke ontwikkeling de komende tijd allemaal te wachten staat.

Vanmiddag waren de toekomstige wethouders op uitnodiging van de burgemeester bij elkaar voor een informele ontmoeting in het stadhuis. Daar hebben we een aantal huishoudelijke zaken doorgesproken en alvast wat afspraken gemaakt met betrekking tot de installatievergadering van volgende week.

Dinsdagavond om 20.00 uur zal het nieuwe college geinstalleerd worden. Aangezien een wethouder op grond van de wet binnen de gemeente moet wonen, zal de gemeenteraad voor mij moeten besluiten om hiervoor ontheffing te verlenen. Dat kan voor een periode van maximaal 1 jaar. Daarna moet ik dus in Leiden wonen. Ons huis in Hillegom staat sinds vandaag te koop.

Tot volgende week.

1 opmerking:

  1. Zo is het toch nog goed gekomen. Gefeliciteerd met de benoeming in Leiden.
    Jan Leune

    BeantwoordenVerwijderen