zondag 1 oktober 2006

Schier

Toen ik begin vorig jaar als burgemeester in Warmond aan de slag ging, heb ik me aangesloten bij een initiatiefgroep van beginnende burgemeesters. Het afgelopen jaar hebben we elkaar verschillende keren ontmoet voor diverse trainingen of gewoon om wat bij te praten over zaken waar beginnend burgemeesters zoal mee te maken krijgen. Behalve goede collega burgemeesters was het vooral ook een groep prettige mensen en dus zijn we elkaar blijven ontmoeten en dit ondanks het feit dat ik inmiddels weer als wethouder aan de slag ben gegaan.

Dit weekend waren we op uitnodiging van burgemeester Bert Swart op Schiermonnikoog, de kleinste gemeente van Nederland, indien je kijkt naar het inwoneraantal van 986. In het gloednieuwe gemeentehuis werken 14 ambtenaren aan een takenpakket dat niet veel afwijkt van wat de andere Nederlandse gemeenten moeten doen. De gemeente voert vooral de regie op de manier waarop andere organisaties de gemeentelijke taken uitvoeren. Een manier van organiseren waar voor veel gemeenten nog wel iets te leren valt.

Deze 986 inwoners ontvangen jaarlijks wel zo'n 300.000 gasten op dit prachtige eiland. Een aanrader wat mij betreft als u de drukke en overvolle randstad eens een weekend wilt ontvluchten. En als u er dan toch bent, ga dan 's avonds eens dineren in Hotel van der Werff (opgericht in 1726!). Je waant je daar in ver vervlogen tijden. Voor mij was het bovendien een buitengewoon prettig weerzien met de oud collega burgemeesters.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten