donderdag 27 september 2007

Potlood

Ik heb het niet bijgehouden, maar het moet toch zeker een keer of 15 tot 20 zijn geweest dat ik tijdens verkiezingen lid was van een stembureau. In het begin heb ik een paar keer meegemaakt dat er nog met het potlood moest worden gestemd, maar in het overgrote deel van de gevallen werd in het stembureau een stemmachine gebruikt. Van het stemmen met potlood herinner ik me vooral dat het een buitengewoon langdurige en intensieve klus was om al die honderden stemformulieren uit te sorteren en te tellen. Als na vele uren tellen bleek dat de getelde voorkeurstemmen afweek van het aantal uitgebrachte stemmen dan moest je helemaal opnieuw beginnen. Iedereen kent de verhalen waar in 'goed overleg' met de leden van een stembureau het aantal stemmen dan 'kloppend' werd gemaakt.

Wat een opluchting was het toen de stemmachine zijn intrede deed. Bij het sluiten van het stembureau drukte je op de knop en produceerde de machine een telstrook met de totalen van de uitgebrachte stemmen. Nooit meer discussie, nooit meer hertellingen van stemmen en bovendien, het aantal getelde stemmen kwam altijd overeen met het aantal uitgebrachte stemmen. Ik heb nooit enige twijfel over dat systeem gehad. De techniek was beproefd en had de goedkeuring van de experts van het ministerie. En zo zijn vele jaren lang de leden van de gemeenteraad, de Tweede Kamer, Provinciale Staten en het Europese parlement gekomen. Op diezelfde manier hebben 'we' de Europese grondwet afgestemd en was bijna 70% van de Leidse stemmers tegen de RijnGouwlijn door de Breestraat.

Lees ik vandaag in de krant dat de stemmachines onbetrouwbaar zijn en dat we bij de volgende verkiezingen weer met het potlood gaan stemmen. Daar snap ik dus helemaal niets meer van.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten