dinsdag 17 juni 2008

Startschot

Vlak voor de vorige verkiezingen heeft de gemeenteraad de nota Startschot vastgesteld. In deze nota staat beschreven hoe het beleid op het gebied van sport er voor de periode 2006 tot 2010 uit zou moeten zien. Als wethouder Sport doe ik mijn best om de plannen in deze nota zo goed mogelijk uit te voeren.

De raad heeft destijds de inhoud van de nota breed onderschreven. Bovendien zijn er bij de vaststelling nog een hele reeks moties aangenomen met allerlei extra wensen die de raad voor de sportsector gerealiseerd wilde zien. De raad slaagde er destijds echter niet in om al het geld wat voor die plannen nodig was gelijktijdig beschikbaar te stellen. Voor mij is dat lastig, want ik moet allerlei mooie plannen uit de sportnota realiseren, maar heb daarvoor dus niet voldoende geld meegekregen.

Vandaag hebben wij in de collegevergadering een brief vastgesteld, waarin we de raad informeren over de voortgang van de uitvoering van de sportnota. In grote lijnen staat in deze brief beschreven dat de uitvoering van de nota aardig op schema is. We wijzen de raad echter ook op het feit dat we niet alle plannen uit deze nota kunnen betalen en dat we keuzes moeten maken voor de toekomst. Tenslotte beschrijven we in dezelfde brief aan de raad dat Leiden in vergelijking met andere steden veel minder dan gemiddeld besteedt aan Sport.

Het is niet erg gebruikelijk dat het college op deze manier de raad confronteert met de problemen bij de uitvoering van een nota. De gemeenteraad verwacht van een wethouder immers vooral oplossingen en geen problemen. Toch heb ik er in dit geval voor gekozen om de raad te laten zien dat heel veel plannen maken en tegelijk de hand op de knip houden in de praktijk niet tot mooie uitkomsten leidt. In het kader van mijn actieve informatieplicht vond ik het echt nodig om dit zo te doen.

Inmiddels heb ik met mijn ambtenaren afgesproken dat we na deze 'probleembrief' binnen een half jaar zullen komen met een 'oplossingenbrief'. Daarin gaan we vooral in op mogelijkheden om met minder middelen meer sportactiviteiten te kunnen ontplooien. Mooie klus voor de komende maanden. Als u mee wilt denken, dan hoor ik dat graag.

Tot ziens.

1 opmerking:

  1. Helaas is ten tijde van het opstellen van de nota geen geld vrijgemaakt voor alle plannen. Als wethouder wordt je dan in het nauw gedreven. Het is in ieder geval een goed plan om nu te gaan bekijken wat wel en wat niet mogelijk is. Ik ben benieuwd naar wat de ''oplossingsbrief'' gaan brengen.

    BeantwoordenVerwijderen