woensdag 18 juni 2008

Sportgeld

Een jaar of twee geleden heeft de gemeenteraad een reserve ingesteld voor onderhoud van maatschappelijk vastgoed. Daarbij gaat het vooral om gemeentelijke gebouwen op het gebied van sport, cultuur en welzijn. Kort door de bocht kleedkamers, musea en buurthuizen. De aanleiding daarvoor was het feit dat er in de stad te veel achterstallig onderhoud was geconstateerd bij dergelijke gebouwen.

Na het instellen van deze reserve had het college plannen moeten maken, maar op een of andere manier is dat nooit gebeurd. De achterstanden in het onderhoud zijn dus nog steeds niet opgelost en het geld daarvoor stond nog steeds op de bank. Opmerkzame raadsleden hadden dat gezien hetgeen voor de fracties van VVD en CDA gisterenavond aanleiding was om een voorstel in te dienen om de hele reserve van ruim 500.000 euro nu in een keer beschikbaar te stellen voor onderhoud aan sportaccommodaties.

Voor mij als wethouder sport een geweldig moment. Ruim 5 ton voor sport is immers veel geld en bovendien is het hard nodig voor noodzakelijk onderhoud aan de accommodaties van onze verenigingen. Tegelijkertijd vormde het voorstel van VVD en CDA voor mij echter een probleem omdat ik natuurlijk wist dat dit geld eigenlijk voor een deel bestemd en ook nodig was voor gebouwen buiten de sportsector waarvoor mijn collega wethouders verantwoordelijk zijn. Vandaar dat ik met het college van mening was dat we eerst eens zouden moeten uitzoeken of er buiten de sportsector ook nog andere gebouwen waren waar dit geld voor gebruikt zou kunnen worden.

Vanavond bleek dat de gemeenteraad het niet met het college eens was. Goed nieuws voor de sport dus, we gaan op korte termijn aan de slag met extra onderhoudswerk aan sportaccommodaties. Voor een aantal van mijn collega's was het minder goed nieuws en dat kan ik me goed voorstellen. Als zij straks ergens een probleem hebben, ben ik in ieder geval dubbel gemotiveerd om ze te helpen.

Tot ziens.

1 opmerking:

  1. Grappig dat de reserve van 500.000 euro nu weer komt bovendrijven. Met dit geld komt de realisatie van verschillende plannen uit de sportnota een stuk dichterbij.

    BeantwoordenVerwijderen