vrijdag 4 juli 2008

Zwemvrienden

Begin dit jaar kreeg ik van iemand een e-mail waarin hij me vertelde over de problemen van een groep Marokkaanse zwemvrienden. Het ging om een groep van zo'n 40 Marokkaanse mannen die elkaar 1 keer per week treffen in zwembad De Zijl. Het gaat om een groep mensen die de kunst van het zwemmen van huis uit nooit hebben meegekregen. Voor deze bijeenkomsten maken de heren gebruik van een deel van het zwembad buiten de normale openingstijden. De wekelijkse bijeenkomsten vormen zowel in sportief als sociaal opzicht een belangrijke activiteit.

De schrijver van de e-mail liet mij echter weten dat het voortbestaan van deze activiteit in gevaar was. De oorzaak daarvan was het feit dat de hoge kosten voor toezicht tijdens het zwemmen door de groep zelf moest worden opgebracht en dat lukte niet meer.

Naar aanleiding van deze vraag heb ik destijds gesproken met mijn medewerkers in het stadhuis, welke vervolgens op zoek gingen naar een oplossing. Daarbij namen ze contact op met de GGD die in het kader van het project 'Bewegen in Leiden Noord' wel wat geld beschikbaar hadden. Dit was echter onvoldoende om voor langere periode bijeenkomsten van de zwemvrienden te ondersteunen. Na enig denkwerk kwam men echter tot een geweldige oplossing. Het geld was voldoende om 4 van de mannen te scholen tot toezichthouder.

Vandaag was ik aanwezig in zwembad De Zijl om 4 certificaten te overhandigen aan 4 nieuwe toezichthouders. Nog geen half jaar nadat ik de e-mail ontving hebben we een oplossing gevonden, waardoor de zwemvrienden nu elke week bij elkaar blijven komen. Mooi he?


Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten