dinsdag 9 september 2008

Enthousiast

Op 20 maart jl. schreef ik in mijn dagboek een artikel over de verdwenen ambtsketen van onze burgemeester. In de dagen daarna zochten studenten van de Academie voor Edelsmeden Bern van Helden uit Zeist contact met de burgemeester. Zij deden het aanbod om, als afstudeerproject, een nieuwe ambtsketen te ontwerpen. De burgemeester is enthousiast op dit aanbod ingegaan. Afgelopen zondag hebben de, inmiddels afgestudeerde, edelsmeden de nieuwe ambtsketen aan burgemeester Henri Lenferink aangeboden.

Vanmorgen mochten wij in het college van Burgemeester en Wethouders de nieuwe ambtsketen bewonderen. Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk geen goed gevoel had bij de gedachte dat een oude stad als Leiden het zou moeten doen met een nieuwe ambtsketen. Van dat gevoel ben ik inmiddels geheel verlost. Wat hebben deze studenten een geweldige klus afgeleverd.
Een uitgangspunt bij het ontwerpen van de keten is geweest dat deze een uitstraling krijgt die past bij het burgemeestersambt, een keten die “autoriteit” uitstraalt en voor iedereen duidelijk herkenbaar is.

Bij het ontwerp is vooral gelet op de rijke geschiedenis van de gemeente Leiden. De ontwerpers hebben in de keten het culturele karakter van Leiden verwerkt dat o.a. tot uitdrukking komt in de vormgeving van de zilveren schakels. Het eigentijdse karakter komt tot uitdrukking door de gebruikte technieken en materialen: zilver en polyester en door de gekozen vormgeving. Een keten bedenken die zo goed past bij wat wij als stad (willen) zijn is een heel groot compliment waard. Ik ben in ieder geval reuze enthousiast geworden.

Natuurlijk kon ik het niet laten om deze nieuwe keten ook even 'uit te proberen'. Collega John Steegh maakte bijgaande foto.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten