donderdag 20 maart 2008

Keten

Vandaag werd bekend dat de originele Leidse ambtsketen kwijt is. De uit 1931 daterende en door de Leidse zilversmid Matthijs Brinks vervaardigde keten is tijdens een interne verhuizing binnen het stadhuis in het ongerede geraakt. Als oud burgemeester van Warmond (foto) kan ik me een beetje voorstellen hoe Henri Lenferink zich moet hebben gevoeld toen hij merkte dat de oude vertrouwde keten verdwenen was.

Een ambtsketen is in feite een echt gebruiksartikel. Als burgemeester sleep je die keten de hele dag met je mee naar allerlei representatieve bezigheden. Een beetje zoals een leesbril die ik de laatste tijd steeds vaker nodig heb en ook al een keer kwijt geraakt ben. Voor die leesbril haal ik voor € 12,50 bij de Hema gewoon weer een nieuwe. Voor de ambtsketen lukt dat niet. Het originele exemplaar is uniek, onvervangbaar en heeft historische waarde voor de stad. Het is de angst van elke burgemeester om die keten kwijt te raken.

Leiden kent geen traditie op het gebied van omvangrijke 1 april grappen. Ik hoop voor onze burgemeester dat dit nu 1 keer wel het geval is.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten