dinsdag 28 oktober 2008

Groenpluk

Sinds ik de portefeuille economisch zaken mag beheren, kom ik met grote regelmaat over de vloer bij ondernemers in onze stad. Bij die gesprekken zijn er twee onderwerpen die bijna altijd aan de orde komen. Bijna alle ondernemers klagen over de bereikbaarheid van Leiden over de weg en aan het gebrek aan goede arbeidskrachten om alle vacatures te vervullen. Voor het probleem van de bereikbaarheid is in de politiek over het algemeen veel aandacht. Iedere maand staat er wel iets met betrekking tot dit onderwerp op de agenda van de commissie Ruimte en Bereikbaarheid. Dat is zeker niet het geval met betrekking tot het tekort aan voldoende personeel voor onze bedrijven. Toch durf ik de stelling aan dat beide problemen qua ernst niet veel voor elkaar onder zullen doen. Ik wil daarom graag een pleidooi houden voor meer politieke aandacht voor het personeelstekort in onze stad.

Vandaag hadden we een overleg met bestuur en leiding van ROC Leiden. Het ROC is een van de organisaties die zich goed bewust is van het arbeidsmarkt probleem in Leiden. Zij zetten zich op heel veel verschillende manieren in om ervoor te zorgen dat er voldoende nieuwe mensen met de juiste papieren de arbeidsmarkt opkomen. Zelf zal ik in overleg met het bedrijfsleven de komende tijd kijken of een betere samenwerking tussen de bedrijven en de opleidingsinstellingen kan leiden tot nieuwe oplossingen. Dat het nodig is staat voor mij als een paal boven water.

Tijdens ons overleg heb ik vandaag een nieuw woord geleerd: Groenpluk. Dat is een situatie waarbij werkgevers met aantrekkelijke voorstellen, medewerkers gaan recruteren die nog niet klaar zijn met hun opleiding. Een gevolg is dat deze mensen zonder diploma aan het werk gaan. Op de korte termijn lijkt dat geen probleem maar zodra deze mensen wat ouder worden en zonder papieren op de arbeidsmarkt komen dan krijgen ze een probleem. Groenpluk is dus in ieder geval niet de manier om de tekorten op te lossen

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten