zaterdag 4 oktober 2008

Piep (2)

“Belachelijk!” zegt Eva de Bakker, SP-raadslid, over het besluit van burgemeester Lenferink om de nieuwe, strengere geluidsnormen bij 2 en 3 oktober strikt te volgen en sancties op te leggen bij overtreding. Dat lees ik zojuist op de site van mijn lokale SP vrienden. Op 25 september jl. schreef ik hier een stukje naar aanleiding van een door de raad aangenomen motie met betrekking tot geluidsbeperkende maatregelen op 2 en 3 oktober. Nu ken ik de SP als een partij die de bescherming van de gezondheid van mensen hoog in het vaandel heeft en daarom begreep ik niet helemaal waarom de Leidse SP de 'herriemotie' steunde. Ik ben maar eens wat verder gaan zoeken.

In maart van dit jaar stelden de kamerleden Leijten en Langkamp (beiden SP) kamervragen aan de minister van Binnenlandse zaken omdat ze zich grote zorgen maakten over gehoorschade bij jongeren als gevolg van de zogenaamde Mosquito, een apparaat dat met 'slechts' 90 Dba wordt gebruikt om hangjongeren te weren van bepaalde openbare plaatsen.

Ook de Leidse SP-leden Eva en Louk schreven destijds een artikel op hun website waar ze de Mosquito een onmenselijk apparaat noemden.

Ook grote SP fracties in Eindhoven, Almere en Tilburg hebben zich het afgelopen jaar ingespannen voor maatregelen tegen gehoorbeschadiging bij jongeren.

De SP in Leiden is in ieder geval doof voor de geluiden binnen hun partij die het goed voor hebben met de gezondheid van jonge mensen. Misschien toch een beetje te dicht bij de boxen gestaan op 3 october?

Tot ziens.

4 opmerkingen:

  1. Hi Marc. Grapjas! Je gaat toch niet een feest dat 1 keer per jaar is vergelijken met mosquito's, die dag in dag uit aan staan? En bovendien... het gaat over het handelen van de burgemeester in deze, jouw partijgenoot. Lees maar hier: http://evaenlouk.sp.nl/weblog/2008/10/06/update-burgemeester-vs-3-oktober/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben jij zo'n fan van mosquito's dan, Marc? Is misschien wel typisch PvdA, om bij problemen voor oplossingen te kiezen die vooral vervelend zijn voor mensen, in plaats voor constructieve oplossingen. Als je last hebt van 'hangjongeren' kan je je beter afvragen waarom we in deze stad geen stedelijk jongerencentrum meer hebben, dan te pleiten voor zo'n terroriserend apparaat als de mosquito.

    Wat vind je trouwens van het feit dat die rotzooi ook mega-irritant is voor ALLE jongeren? Moeders met kinderen moeten ook omlopen voor die dingen. Mark my words Marc, die dingen worden ooit nog eens verboden, want volgens mij is het niet toegestaan om mensen fysiek ongemak te bezorgen alleen omdat je liever niet hebt dat ze ergens zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eva en Julian. Wat mij betreft moet je elke kans aangrijpen om gehoorbeschadiging bij jongeren te voorkomen. Ik weet zelf wat de gevolgen kunnen zijn. Ik was het dus ook erg eens jullie actie tegen de mosquito. Juist daarom begreep ik jullie steun voor de 3 october motie niet.

    Ook als is het maar 1 keer per jaar, het kan genoeg zijn om een definitieve gehoorschade op te leveren. Bovendien is de signaalfunctie die hier vanuit gaat m.i. fout. Ik verwijs nog maar eens naar de website van de SP fractie in Eindhoven: http://eindhoven.sp.nl/opinie/2007/gehoorschade.stm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. OK, gelukkig, ik had het verkeerd begrepen =) Weg met mosquito's!

    BeantwoordenVerwijderen