woensdag 25 februari 2009

Serious Gaming

De creatieve economie heeft toekomst voor Leiden, daar schreef ik op deze plaats vaker over. Vandaag was ik voor een werkbezoek bij Paladin studios, een van de bedrijven binnen deze sector. Paladin is een jong bedrijf, 8 jaar geleden ergens in Leiden begonnen op een zolderkamer. Nu zit men samen met een aantal andere creative bedrijven in het gebouw Nieuwe Energie aan de Langegracht in Leiden. Inmiddels werkt men met bijna 10 (jonge) medewerkers. Paladin Studios ontwikkelt o.a. een breed scala aan, wat zij noemen, Serious Games. Middels driedimensionale visualisaties maakt men trainingsimulaties voor complexe technologie waar training in de praktijk moeilijk of duur is. Zo heb ik even mogen oefenen in de virtuele bediening van een grote robotarm op een offshorevaartuig (zie foto). Het leuke van zo'n serious game is het feit dat je via een speelse weg de bediening van complexe syststemen kunt oefenen.

Dezelfde techniek kan men bij Paladin ook gebruiken om bijvoorbeeld een oud historisch gebouw weer tot leven te roepen. Daardoor kon ik vanmiddag virtueel rondlopen in een eeuwenoud Augustijnenklooster in Dordrecht, waarbij ik het jaartal kon instellen dat ik wilde zien. Zou het niet mooi zijn om bijvoorbeeld de Leidse binnenstad via deze techniek te digitaliseren. Daarmee zouden we toeristen een virtuele rondleiding kunnen geven in de stad zoals deze bijvoorbeeld 200 jaar geleden was.

Het was leuk om op deze manier eens een kijkje te nemen bij een kenmerkend bedrijf in de creatieve economie. Het was ook goed om te zien dat het concept van het gebouw Nieuwe Energie voor dit bedrijf goed werkt. Paladin Studios heeft overigens, en hoe kan het anders, een hele mooie site waarop ze alles veel beter uitleggen dan ik dat kan. www.paladinstudios.com Daar is overigens ook een hele mooie demo van de beschreven 'monastery of Dordrecht' te downloaden.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten