zaterdag 28 februari 2009

Spam

Als wethouder doe ik erg mijn best om voor de inwoners van de stad bereikbaar te zijn. E-mail biedt daarvoor prima mogelijkheden. Veel mensen hebben dat in de gaten en maken daar dankbaar gebruik van.

Zo'n laagdrempelige manier van communiceren heeft echter ook zo zijn nadelen. Zo heb ik gisteren en vandaag tot nu toe al meer dan 130 e-mails ontvangen met een verzoek om in het dossier Koppenhinksteeg vooral de juiste beslissing te nemen. Allemaal standaard berichten met precies dezelfde tekst. Mensen kunnen deze tekst volautomatisch aan mij versturen via de site www.koppenhinksteeg.nl. Wat mij een beetje stoort is dat mensen op deze site niet kunnen zien naar hoeveel adressen hun bericht uiteindelijk gaat wanneer men op de knop 'verzend' klikt. De mensen van de Koppenhinksteeg maken daarmee van de oprecht bezorgde inwoners een soort illegale spammers. Opnieuw een voorbeeld hoe de mensen van de Koppenhinksteeg er telkens weer in slagen om afbreuk te doen aan het draagvlak wat ze ooit hadden onder inwoners en politiek.

Jammer dat sommige mensen denken dat ze hun doel eerder bereiken door mijn mailbox, en zonder twijfel ook die van vele andere bestuurders, op deze manier helemaal vol te stoppen. Bij mij wekken dit soort acties eerder ergernis. Gelukkig hebben we tegenwoordig als antwoord op de vele spam ook technieken in huis om dergelijke mail gewoon direct naar het digitale archief te sturen. Op die manier kan mijn andere mail gewoon doorkomen.

Tot ziens.

20 opmerkingen:

  1. "Opnieuw een voorbeeld hoe de mensen van de Koppenhinksteeg er telkens weer in slagen om afbreuk te doen aan het draagvlak wat ze ooit hadden onder inwoners en politiek."

    Zou u het bovenstaande kunnen onderbouwen met voorbeelden. En dan bedoel ik het gedeelte over de afbreuk van draagvlak ten aanzien van inwoners. Het initiatief voor de afbraak van draagvlak in de politiek ligt toch echt bij de politiek. I.i.g. wat betreft de PvdA en Groenlinks aangezien zij de eerder gemaakte afspraken niet zijn nagekomen.

    Ik hoop dat u dit goed kunt onderbouwen want als er een partij problemen heeft met de afbraak van draagvlak onder burgers dan is het de PvdA zelf wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaat een projectontwikkelaar doen voor de stad? En wat doen de Weggeefwinkel, het eetcafe, de Chinese sportschool met gratis lessen voor asielzoekers en de Fabel van de Illegaal nu voor de stad?

    En waar kiest de Partij voor de 'Arbied' voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marc,
    Als burger draag ik de vrijplaats Koppenhinksteeg een warm hart toe en benijd ik hun inzet om de vrijplaats te behouden. Ik heb kennis genomen van de door hun gestartte petitie en onderschrijf deze volkomen. Zodoende heb ik, volkomen bewust dat het schrijfsel ook in uw mailbox zou komen, de petitie verstuurd.

    Ik was zeer erkentelijk voor uw geautomatiseerde reactie met o.a. de zalvende woorden `Het spreekt voor zich dat ik uw bericht daarbij zal betrekken' en waarbij u verwees naar uw weblog voor uw persoonlijke mening. Hier aangekomen zie ik tot mijn totale verbijstering hoe u werkelijk denkt over mijn bescheiden, u schijnbaar niet welvallige, mening. Dat u uw blog dan nog onderdeelt in de categorie "inspraak" mag dan een knap staaltje ironie heten.

    Dat u schertsend burgers die u aanspreken in uw hoedanigheid als wethouder bestempelt als bezorgde inwoners die schijnbaar heel naïef mensen hun mailbox volspammen vind ik écht choquerend. Dat u dan ook nog de mensen van VK in deze criminaliseert en er nog een schepje er bovenop doet door zonder argumenten te beginnen over afbraak van draagvlak vind ik werkelijk ongepast. De enige die dat namelijk doet bent u met deze walgelijke posting, waar u mij zo nodig op moest wijzen met uw mail.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geachte heer Witteman,
    Heel vervelend vind ik dit! Ik was me er niet van bewust dat het ondertekenen van de petitie ook inhield dat u en anderen daarmee een emailbericht ontvangen. Dat is ook niet echt het idee achter een petitie lijkt mij. Het spijt mij enorm dat dit gebeurd is en ik zal er in de toekomst langer en beter over nadenken voordat ik me schaar achter petites van de Koppenhinksteeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geachte heer Witteman,
    Bedankt voor uw reactie op mijn deelname aan de actie voor het behoud van de Vrijplaats Koppenhinksteeg.
    De opstelling van het college waar ook uw partij deel van uitmaakt, is, naar mijn mening, zo arrogant en onjuist dat ik graag deze actie ondersteunde. Ik wist dat de standaard brief naar velen gestuurd zou worden en vond dat een goed idee. Het is ook grappig dat u via een blog probeert politiek en burger bij elkaar te brengen terwijl u de naar mijn mening eerste voorwaarde daarvoor: namelijk vertrouwd en goed bestuur, over het hoofd ziet. U bent daarin natuurlijk niet de enige. Als politieke partijen graag willen dat burgers hen vertrouwen zullen ze zich zodanig moeten opstellen dat ze tonen dat vertrouwen waard te zijn. Als het werkelijk zou gaan om het belang van de stad in plaats van een partijpolitiek belang, en als dit in de opstelling van de partij merkbaar is komen we al een stap in de goede richting. U kent het spreekwoord: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een liegende, draaiende en bijgevolg onbetrouwbare overheid trekt op de lange termijn toch aan het kortste eind. De hele opstelling van de gemeente in deze acht ik een fraai staaltje van de arrogantie van de macht. Zo draait ook uw partij een bijzondere plaats in Leiden, waar een bepaalde groep mensen zich echt thuis voelt, bot de nek om!
    De vergelijking die u maakt met spam begrijp ik wel maar vind ik op het beledigende af onjuist.
    Groet,
    Jan Nederlof

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou ja zeg! Ik ben vroeger wel veel in de koppenhinksteeg geweest en draag de acties vanuit daar een warm hart toe. En nu doet u net of ik wordt gebruikt door deze mensen en willoos een spammer ben geworden? Misschien kunt u amnesty international eens berichten over uw mening, deze werken al jaren zo middels brieven en inmiddels ook emails. Ook greenpeace en andere organisaties hebben zo al succes geboekt omdat mensen zo hun stem kunnen laten horen. U bent vreselijk ouderwets en het woord spam zou u niet moeten gebruiken als u niet weet wat dat betekend,

    I.Verver

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alleen berichten met een commercieel doel kunnen SPAM zijn. Dat is hier niet het geval. Het is schokkend om te lezen hoe de heer Witteman mijn oprechte betrokkenheid bij de vrijplaats wegzet als ordinaire SPAM. Echt heel arrogant.

    De ironie wil dat u alle mailtjes met dezelfde tekst hebt beantwoord. Daar zult u mij niet over horen klagen, maar het komt de oprechtheid van uw zure klaagzang over emailacties niet bepaald ten goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het werkelijk beledigend dat een politicus zich zo laatdunkend uit over het oordeelsvermogen van burgers. Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat de petitie die ik heb ondertekend naar de e-mailadressen van vele Leidse bestuurders wordt gestuurd, daarom heb ik hem ook ondertekend! Als u geen e-mails van terecht bezorgde burgers wilt ontvangen, dan adviseer ik u uw blog en e-mailadres op te doeken. Als u een boodschap met een meer persoonlijke inhoud wilt:
    de Leidse PvdA gedraagt zich onbehoorlijk, slinks en zeer arrogant wat het 'beleid' voor de Koppenhinksteeg betreft. Ronduit beschamend, bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat ben je toch een slappe lul marc. maar ja, daar ben je dan ook pvda'er voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is een mooie inhoudelijk opmerking Sergej. Zo komen we er samen vast wel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De blog van H. Kereweer op www.leiden.pvda.nl over dit zelfde onderwerp is van de site gehaald.

    Gaat dat ook gebeuren met deze blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geachte meneer Witteman,

    Ik geef u inderdaad gelijk: Ik wist niet dat mijn deelname aan de petitie voor het behoud van de Koppenhinksteeg op deze manier zou worden verspreid, en 't spijt me als ik hiermee tot overlast ben geweest. Dat gezegd hebbende sta ik nog altijd achter het in de petitie verwoorde standpunt, en zet ik me oprecht in voor het bestaansrecht van de legio activiteiten en organisaties die de vrijplaats rijk is. Ook wanneer dit niet binnen uw portefeuille valt, denk ik toch dat 'n duidelijk signaal naar de gemeente wenselijk is, hoewel de methode er waarschijnlijk voor zorgt dat de boodschap niet dáár aankomt waar deze eigenlijk hoort. Ik wens u veel succes en wijsheid met het uitvoeren van uw taak als wethouder, en nogmaals mijn excuses.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geachte heer Witteman,

    In uw emailreactie op de petitie schrijft u 'Ik heb goed kennis genomen van de inhoud.' en 'Het spreekt voor zich dat
    ik uw bericht daarbij zal betrekken.'

    Op uw blog schrijft u echter 'Gelukkig hebben we tegenwoordig als antwoord op de vele spam ook technieken in huis om dergelijke mail gewoon direct naar het digitale archief te sturen.' waarmee u het tegenovergestelde suggereert.

    Kunt u mij nogmaals uitleggen welke van de twee suggesties ik geacht wordt te geloven? Bij voorbaat dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dear sir witteman,

    consider this=
    i am a foreigner living in the netherlands and even though i live in amsterdam, the only way i can show my support for an amazing project that has taught me and entertained me through my leiden years is being informed via web and mail of what is happening - the national media hardly cover it and the local papers don't reach me.
    Please Take Into Consideration Their Plea Seriously, how many 100s of signatures do you need?

    Yours in Faith and With Sincerety,
    An Executive Professional (and not a squatter)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geachte heer Witteman,

    Ik betreur het dat deze email rechtstreeks naar u is verzonden en tot ergernis heeft gelijd. Mijn aanname tijdens het invullen van de petitie was dat alle handtekeningen in 1 keer aan de verantwoordelijke wethouder en/of de gemeenteraad zouden worden aangeboden. Ik hoop desalniettemin dat via u mijn steun voor een goede oplossing in dit dossier bij uw collega wethouder terecht zal komen.

    Met vriendelijke groet en mijn welgemeende excuses voor de spam,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geachte heer Kees Boon,

    Het digitale archief is iets anders dan de prullebak. In het archief kan ik het totaal aantal ontvangen reacties gewoon bijhouden. Dat geeft dus nog steeds de mogelijkheid om deze berichten bij mijn eindoordeel te betrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik wist niet dat de PVDA zo diep was gezakt

    BeantwoordenVerwijderen
  18. In het archief kan ik het totaal aantal ontvangen reacties gewoon bijhouden. Dat geeft dus nog steeds de mogelijkheid om deze berichten bij mijn eindoordeel te betrekken.

    Het had waarschijnlijk een hoop gescheeld als dit in het blog zelf had gestaan, aangezien het wel e.e.a. nuanceert. Ik ben bang dat veel mensen het nu niet gaan lezen en de opmerking dat het gewoon direct naar het digitale archief gestuurd wordt komt blijkens een aantal reacties nogal bot over.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zeer "verfrissend" hoe u inspraak en democratie gelijk stelt aan spam. Hoe betitelt u de verkiezingen eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. typisch om te zien dat je alleen reageert op de NIET-inhoudelijke reacties Marc. brengen de andere reacties je soms in verlegenheid? ik zou het haast gaan denken...

    BeantwoordenVerwijderen