maandag 15 november 2010

Week vd Jeugdzorg (2)

Het thema van de Week van de Jeugdzorg was 'Luisteren' en dit stond ook centraal bij het jongerendebat dat vandaag na de verhalenfinale plaatsvond. Samen met bestuurders van jeugdzorginstellingen en Bureau Jeugdzorg, ging ik met jongeren uit de jeugdzorg in gesprek over stellingen. Onder leiding van Sara Kroos (foto) werd er pittig gediscussieerd; de jongeren waren behoorlijk kritisch. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, want een aantal jongeren was vorig jaar ook bij het debat en in lang niet alle gevallen was er iets gedaan met wat ze toen gezegd hadden. Over het contact met hun voogd was een aantal jongeren bijvoorbeeld helemaal niet tevreden. Ook balen ze van het slechte imago van jeugdzorg. Daar hebben ze last van als ze een opleiding willen volgen of solliciteren. Verder gaven ze aan betere nazorg te willen, als hun jeugdzorgtraject is beëindigd. Als ze een opleiding willen volgen of solliciteren hebben ze last van het slechte imago van de jeugdzorg. Verder gaven ze aan betere nazorg te willen, als hun jeugdzorgtraject is beëindigd. Ook was ik onder de indruk van de positieve ervaringen met jeugdzorg. Het was duidelijk dat een aantal jongeren dankzij jeugdzorg zelf verantwoordelijkheid hadden genomen voor de rest van hun leven. En daar gaat het natuurlijk om in de jeugdzorg.

Ik vind het belangrijk om zo rechtstreeks met jongeren te praten en te horen wat ze vinden van de jeugdzorg die ze krijgen. Op een of andere manier wil ik daar in de toekomst zeker mee doorgaan. Met de dingen die ik in dit debat heb gehoord ga ik zeker aan de slag. De jongeren die hebben deelgenomen aan het debat wil ik dan ook hartelijk bedanken voor hun bijdrage en openheid!

Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk blog je heb je er van gemaakt;)

    Ik ben er blij mee, met het feit dat ik u wat informatie heb kunnen geven hoe het in werkelijkheid gaat.

    Nou gaf u maandag al aan dat u vaker dit soort gesprekken, debatten wil...

    Nu ben ik eens zitten nadenken, waarom start u niet met een groep jongeren een gespreksgroep op die 4x per jaar samen komt om met u te bepraten hoe het in je jeugdzorg gaat, de jongeren kunnen dan hun verhaal kwijt, en wat u niet weet kunt u vragen aan de jongeren...

    Ik hoop dat u het goed idee vind...


    Groeten Priscilla

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Priscilla,

    Dat is zeker een goed idee. Ik weet niet of dat precies 4 keer per jaar moet zijn, maar het idee om dit vaker te doen is goed. Ik ga met de ambtenaren bespreken hoe we dit kunnen regelen. In de tussentijd weet jij hoe je me kunt bereiken voor vragen en goede ideeën.

    Groet,
    Marc Witteman

    BeantwoordenVerwijderen