vrijdag 9 augustus 2013

Zomerstage 4, Centrum voor Jong Ondernemerschap

Voor mijn vierde stagedag was ik vandaag te gast bij het Centrum voor Jong Ondernemerschap (CvJO) in Emmeloord. Deze organisatie biedt startende ondernemers een professionele werkomgeving met collega ondernemers. Doordat de kersverse ondernemers kennis, netwerk en ervaring actief met elkaar delen kunnen ze, als het goed is, een vliegende start maken.

De ondernemers die binnen het centrum werkzaam zijn doen dat voor eigen rekening en risico, maar daar was voor mij vandaag niet zoveel van te merken. Sterker nog, ik sprak vandaag met individuele ondernemers die juist hun kracht halen uit collegiale samenwerking. Het zijn dus collega ondernemers die mij ervan wisten te overtuigen dat ze het succes van een collega net zo belangrijk vinden als het eigen succes.

Het was geen toeval dat ik juist vandaag was uitgenodigd. Het was vandaag namelijk CoworkFriday. Op de site van het CvJO staat over deze dag: Spontaan, ontmoeten, leuk, energie, samenwerken, open, inspiratie en niets moet, alles mag. CoworkFriday is een dag voor mensen die zich graag laten inspireren door een nieuwe werkomgeving met nieuwe mensen. Er is wifi, koffie/thee en ruimte om te werken en het is open voor iedereen. Je kunt tussen 09.30 en 1630 uur op elk moment van de dag binnenkomen.

Wat mij betreft begon die inspiratie al tijdens de uitgebreide voorstelronde toen ik hoorde hoeveel variatie in talent, creativiteit, kennis en ervaring hier aan tafel zat. Dat leverde al direct leuke discussies op over modern ondernemerschap, de kracht van platte netwerken en de rol van de overheid.

Na een gezamenlijke lunch hebben we de middag gebruikt voor een soort intervisiegesprek voor jonge ondernemers. Daarbij konden de verschillende deelnemers vraagstukken voorleggen of nieuwe commerciƫle ideeƫn toetsen bij de andere aanwezigen. Juist door de gevarieerde samenstelling van de groep, leverde dat boeiende gesprekken op met interessante adviezen en tips voor de aanwezige ondernemers.

Als deelnemer aan deze Coworkfriday kreeg ook ik de gelegenheid om een vraagstuk voor te leggen. Na een boeiende discussie leverde dat een aantal suggesties op voor de communicatie rondom het dossier van de provinciefusie, die ik dankbaar in ontvangst heb genomen.

Ik heb genoten van mijn stagedag tussen deze creatieve jonge ondernemers. Daarbij viel me op dat we niet veel over geld hebben gesproken. De focus van deze mensen is vooral de meerwaarde die ze aan de samenleving kunnen leveren. Hulde!

Mijn volgende zomerstage loop ik volgende week bij Brands Fundraising
& Consultancy op Urk. Wat ze daar precies doen, hoort u volgende week van mij.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten