dinsdag 16 augustus 2016

Zomerstage (2)

Het midden- en kleinbedrijf speelt een belangrijke rol binnen de gemeente. Dat merkte ik gisteren bij de Rabobank, maar vanmorgen zag ik het van dichtbij. Bij Dapper kinderkleding & kado's in Breukelen stond ik rond een uur of tien de nieuwste collectie kinderkleding te vouwen, terwijl ik in gesprek was met eigenaresse Julia en haar medewerker Pauline. De kunst is om elk seizoen precies dat in te kopen wat de klanten graag willen hebben. En dat is lastig, zo zag ik. Bovendien is het hard werken om een flinke vaste klantenkring op te bouwen. Hard werken, niet om heel rijk te worden, maar wel om eigen baas te zijn en een eigen winkel te hebben. Op een of andere manier heb ik een zwak voor mensen die zo hun eigen werk organiseren. 




Daarna was het omkleden voor een middag bij moestuin 'Eigen Teelt' in Loenen aan de Vecht. Een volkstuin waar het onderlinge contact met de andere tuinders eigenlijk net zo belangrijk is als de oogst. De sociale functie van zo'n tuin moet niet worden onderschat. Het was dus vooral een middag voor een goed gesprek over het leven, de politiek, de natuur en natuurlijk hoe snel de woningbouw rondom de tuinen dichterbij komt. Dat laatste is een zorg bij veel volkstuinen. Maar toch heb ik ook de handen uit de mouwen gestoken. Bij het wieden en prei planten kwamen mijn agrarische roots goed van pas. Met een tas vol groenten en een pot honing van het eigen bijenvolk ging ik door naar mijn volgende stageadres.

Voor mijn laatste stage van vandaag was ik te gast bij de gloednieuwe Bar Bistro Paolo's van Anne-Marije en Paul Zuidervaart. Twee prachtige ondernemers uit Loenen aan de Vecht, die me vol vuur vertelden over hun visie achter gastvrijheid voor een eerlijke prijs. Eigenlijk is het simpel, ze zijn pas tevreden als de klanten tevreden zijn. In mijn rol als pizzabakker had ik een drukke avond. Ik leerde niet alleen pizza's bakken, maar ik heb vooral veel opgestoken van de mensen die in deze sector werkzaam zijn. Binnenkort gaan we binnen het gemeentehuis weer in gesprek over aanpassingen in het horecabeleid. Mijn ervaringen van vandaag helpen me straks om mijn werk beter te kunnen doen. 

Morgen ga ik aan de slag bij een poedercoatbedrijf in Breukelen en ga ik hutten bouwen met de kinderen in Vreeland.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten