donderdag 3 augustus 2017

Zomerstages door ambtenaren


De afgelopen twee jaar heb ik tijdens mijn zomerstages bijzondere inwoners en ondernemers ontmoet die zich met hart en ziel inzetten voor hun werk of hobby. Ik heb altijd met veel plezier de zomerstages gedaan. Bovendien waren ze leerzaam. Vanwege mijn ziekte moest ik dit jaar, met pijn in mijn hart, de zomerstages schrappen. Omdat er toen al veel mooie voorstellen binnengekomen waren, heb ik nagedacht wat ik daar mee moest doen.


Ik heb daarop de medewerkers van onze ambtelijke organisatie verzocht om mee te denken over een oplossing. Dat verzoek is enthousiast opgepakt. Veel van onze medewerkers waren van mening dat zomerstages ook voor hen een mooie aanleiding zou kunnen zijn om ervaring op te doen voor de dagelijkse praktijk in de samenleving van Stichtse Vecht. In goed overleg met de gemeentesecretaris hebben we toen besloten om mijn zomerstages dit jaar door onze ambtenaren te laten lopen.

Inmiddels hebben elf ondernemers en organisaties een stageplek aangeboden en hebben we voldoende ambtenaren die graag op stage willen. Enkele stages hebben inmiddels al plaatsgevonden.  De reacties zijn heel positief. Zowel de stageaanbieders als de ambtenaren die hebben meegelopen, hebben de stage ervaren als leerzaam en nuttig.

De stages door ambtenaren sluiten goed aan bij de visie die wij tegenwoordig hebben op de relatie met onze inwoners en ondernemers en hoe wij aankijken tegen verbetering van onze dienstverlening.

Zo stond vorig jaar voor onze organisatie het thema ‘ontmoeting’ centraal. Dat thema liep als een rode draad door vele verschillende trajecten en initiatieven. Inwoners, ondernemers, ambtenaren en bestuur hebben elkaar tijdens diverse bijeenkomsten ontmoet. Ook het vernieuwde gemeentekantoor in Maarssen is tegenwoordig heel geschikt voor ontmoetingen tussen inwoners, ondernemers en ambtenaren.

Dit jaar hebben we een vervolg gegeven op het traject dat we vorig jaar hebben ingezet. 2017 is het ‘Jaar van U’. Onze inwoners en ondernemers staan daarin centraal. Voor deze mensen organiseren we verschillende activiteiten. Zo organiseren we maandelijkse inspiratiesessies, die voor iedereen toegankelijk zijn en goed bezocht worden. Daarnaast hebben we het bedrijfsrestaurant van het gemeentekantoor op woensdag en vrijdag opengesteld als werkplek voor zzp’ers. Ook de Midzomerbijeenkomst van 29 juni past natuurlijk goed in dit traject.

Onze ambtenaren stellen hoge eisen aan zichzelf en elkaar, waarbij we de kwaliteiten van iedereen benutten. We verwachten van hen dat ze zich goed bewust zijn van wat er in de samenleving aan de hand is. We stimuleren initiatief, lef, verantwoordelijkheid en samenwerking.

Als gemeente willen we tegenwoordig graag meebewegen met ontwikkelingen in de samenleving. In dat beeld past het heel goed dat een aantal van onze medewerkers deze zomer de gemeente in trekken om te luisteren naar en te leren van onze inwoners. Ik hoop dat ze daarbij net zulke goede ervaringen op zullen doen als ik tijdens mijn zomerstages in de afgelopen jaren.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten