vrijdag 27 april 2007

Tegenvaller

De uitbreiding en renovatie van de Stadsgehoorzaal blijft me een beetje achtervolgen. Had ik in januari nog een stevig debat met de gemeenteraad over de vorige financiele overschrijding op dit project, vandaag heb ik na de jaarlijkse lintjesregen bekend gemaakt dat ik opnieuw te maken krijg met een groot financieel probleem. Naar nu is gebleken zijn de kosten van dit project nog verder gestegen zodat ik weer terug moet naar de raad voor een extra krediet. Dit keer voor een bedrag van 650.000 euro.

De oorzaak zit vooral in de hoge kosten die het gevolg zijn van alle vertragingen waar we het afgelopen jaar mee geconfronteerd werden. Bijkomend probleem is verder dat deze extra kosten pas nu bekend geworden zijn. Omdat met de aannemer al bindende afspraken zijn gemaakt over de uitvoering, kunnen we op de plannen zelf niet meer bezuinigen. Behalve het extra tekort weten we sinds kort ook dat de doorlooptijd definitief een half jaar langer zal worden. Hierdoor kan de oplevering van de 'nieuwe' stadsgehoorzaal pas in maart 2009 plaats vinden.

Het Aalmarktproject is en blijft een buitengewoon ingewikkeld project. Een stadsvernieuwingsplan op deze schaal, midden in onze historische binnenstad is nu eenmaal geen eenvoudige opdracht. Tijdens de uitvoering kun je tegen veel onvoorziene zaken aanlopen. Een dergelijk project stelt hoge eisen aan de betrokkenheid en vaardigheid van bestuurders en ambtenaren. Juist om ook dit soort ingewikkelde projecten in de toekomst beter te kunnen besturen, hebben wij de afgelopen week een aantal organisatorische maatregelen aangekondigd. Voor de huidige overschrijdingen was dat te laat, maar wellicht kunnen we de volgende er mee voorkomen.

Voor het Aalmarktproject ben ik de verantwoordelijk wethouder. Inmiddels heb ik begrepen dat de gemeenteraad met mij over dit onderwerp wenst te spreken en daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Tot ziens.















1 opmerking:

  1. Ik ben benieuwd wat voor lessen we kunnen trekken en vooral implementeren om het in de toekomst beter te doen. Succes bij de raadsvergadering de 15e.

    BeantwoordenVerwijderen