maandag 3 maart 2008

Lugdunum

Op uitnodiging van de voorzitter van voetbalvereniging Lugdunum had ik vandaag een lunchbijeenkomst op hun sportcomplex in de Kikkerpolder. De vereniging Lugdunum is opgericht op 14 mei 1919 en telt zo'n 700 leden.

Het sportcomplex ziet er dankzij de inzet van allerlei vrijwilligers buitengewoon goed uit. Een prachtig overdekte tribune waaronder o.a. kleed- en massagekamers te vinden zijn. Op het complex zijn drie speelvelden met een volledige lichtinstallatie, een kunstgrasveld en een prachtig clubgebouw met een bestuurskamer aanwezig. Lugdunum is bij uitstek een familievereniging en heeft een zondag en een zaterdagafdeling. Ze werken samen met de Leidse Studenten Vereniging (LSVV 70) en met de Leidse Softbal Vereniging de Keytown Hitters.

Tijdens de lunch hebben we gesproken over het belang van voetbal in Leiden en de rol van de gemeente daarin. Het was een prettige manier om kennis te maken met deze echte Leidse vereniging.

Tot ziens.

4 opmerkingen:

  1. Het is goed om te lezen dat de Wethouder voor sport van de gelegenheid gebruik maakt om bij de sportverenigingen langs te gaan. Een beter beeld van de Leidse sportwereld kun je niet krijgen. Het zal duidelijk worden dat het hier en daar kommer en kwel is bij de verenigingen, met uitzondering van slechts enkele verenigingen.

    Het enige waar ik me over verbaas is het feit dat Lugdunum aangeeft 700 leden te hebben. Dat is knap met slechts 23 ploegen in competitie, waarvan 7 zeventallen. Om een vergelijking te geven, GHC heeft een bloeiende jeugd en komen alleen al aan 23 jeugdploegen. Zei hebben aangegeven richting de 700 leden te willen groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak in mijn weblog gebruik van de gegevens zoals ik die tijdens mijn bezoek krijg. Ik weet niet of alle leden ook spelende leden zijn.

    Overigens ga ik zolang dat in mijn agenda te plooien is ook in op uitnodigingen van andere sportverenigingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begrijpelijk dat je toegespeelde informatie publiceert in een weblog. Het zou natuurlijk voor de club Lugdunum fantastisch zijn als ze meer dan 300 niet-spelende leden hebben. Dat geeft aan hoezeer de club onder de Leidenaars leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Anoniem,

    Het betreft hier niet enkel spelende en niet-spelende leden, maar ook donateurs en zekr niet te vergeten de zaal teams!

    BeantwoordenVerwijderen