donderdag 24 april 2008

Stageverslag

Op donderdag 17 april schreef ik over de leerlingen van het Stedelijke Gymnasium die een dag meeliepen op het stadhuis. Onderstaand verslag van een van hen had u nog van mij te goed:

Donderdag 17 april Maatschappelijke stage meelopen met de wethouders.

Donderdag 17 april gingen alle leerlingen van het Stedelijk Gymnasium op maatschappelijke stage. Je mocht van te voren een keuze aangeven met welke excursie je mee wilde gaan. Ik heb toen gekozen voor een dagje meelopen met een wethouder van Leiden.

Dus ging ik ook donderdag ochtend naar het stadhuis. Om eerlijk te zijn, wist ik helemaal niet hoe zo’n dag dan eruit zal zien. Samen met Raoul, Felix en Mark zouden we die dag meelopen met wethouders Marc Witteman en Pieter van Woensel.

’s Ochtends werden we ontvangen door wethouder Marc Witteman en dronken we lekker koffie en bespraken ook wat wij allemaal die dag gingen doen. De agenda was heel erg druk. Een dag van een wethouder blijkt niet zo rustig te zijn, als ik eerst vermoedde. Soms zit een wethouder wel van negen uur ’s ochtends tot heel laat in de avond op het stadhuis. Natuurlijk is dat niet elke dag zo, er zijn ook dagen dat een wethouder om 5 uur klaar is. Maar ik was heel erg onder de indruk van het hoeveelheid werk, dat een wethouder moest doen. Hij moet voor alle afspraken voorbereid zijn en weten wat hij tegen de mensen zou moeten zeggen. Daarvoor geven zijn assistenten hem allemaal mapjes met informatie ter voorbereiding voor de gesprekken. En aan het begin van de dag zijn het er een hoop mapjes.

Tot de lunch mochten we met wethouder Pieter van Woensel meegelopen. Er kwamen mensen van een bouw vereniging bij hem langs en zij bespraken een paar belangrijke punten. Daarna ontmoetten we een verslaggeefster van ANP. Bij de lunch kwamen we allen weer bijeen ook wethouder Jan-Jaap de Haan en Izaak (hij liep met wethouder De Haan mee) erbij zitten. We hebben veel gepraat en het was gewoon heel erg gezellig.

Na de lunch hebben we ook een rondleiding door het stadhuis gehad en we zijn ook even snel bij de burgemeester langs geweest. Ik ben nog nooit eerder in het gemeentehuis binnen geweest, maar het ziet daar zeker heel erg mooi uit. Bijna alles is bedekt met marmer, dat een rustig en geweldig indruk maakt. Ik denk dat het daarom ook heel leuk is om daar te werken.

Daarna hebben we nog een bij een paar afspraken van zowel Pieter van Woensel als Marc Witteman bijgestaan. Ik begreep niet altijd, waar het overging, maar wel gedeeltelijk. Als laatste konden we nog bijkomen van de drukke dag in de koffieruimte in de stadhuis, waar we onze laatste nog niet beantwoorde vragen konden stellen aan Jolanda van der Horst en Frits Bruins, bestuursadviseurs van Pieter van Woensel en Marc Witteman.

Het was een geweldige dag. Ik ben ook heel erg dankbaar aan de wethouders en hun assistenten, dat het zo’n geweldige dag was. Heel erg bedankt. Ik heb echt ervaren, wat een wethouder nou doet tijdens zijn hele dag. Ik vond het ook helemaal niet erg dat ik de hele dag in het stadhuis moest blijven. Het was weer iets anders dan les krijgen op school.

Wadim Sharshov,
leerling van het Stedelijk Gymnasium (Leiden)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten