donderdag 4 september 2008

Slaapbelasting

Vandaag had ik in het stadhuis een gesprek met een aantal hoteleigenaren uit onze stad. Alhoewel de in Leiden aanwezige hotelbedrijven over het algemeen in een gezonde concurrentiestrijd verwikkeld zijn, zien ze gelukkig ook het belang in van samenwerken. Bijvoorbeeld omdat samen promotie maken voor hun bedrijven veel effectiever kan zijn dan wanneer iederen dat voor zich gaat doen. Een andere reden waarom men samenwerkt heeft alles te maken met de gemeentelijke toeristenbelasting. Totaal betalen ze per jaar zo'n 350.000 euro en daar zouden het liefste morgen van af zijn. Daarom deze ze een beroep op mij om deze belasting zo snel mogelijk af te schaffen. Voorlopig denkt een meerderheid van de gemeenteraad daar anders over. Dat vormde vanmiddag dus weer een mooie onderwerp voor discussie.

De komende week bespreek ik met de raadscommissie plannen van het college om de promotie van onze stad oftewel onze city marketing, in handen te geven van een nieuw platform voor citymarketing. Een samenwerkingsverband van 17 stadspartners waaronder ook de hoteliers. Ons voorstel is dat wij het hele bedrag dat binnenkomst aan toeristenbelasting op die manier weer investeren in promotie van Leiden. Dat zou uiteindelijk dus weer extra overnachtingen moeten opleveren. Op die manier gebruiken we de toeristenbelasting niet om allerlei gaten in de begroting te dichten, maar gebruiken we het voor een doel waar ook de betreffende ondernemers voordeel van hebben.

Ik zal eerlijk zijn, ik heb de hoteliers niet kunnen overtuigen, maar dat zou ook wel heel bijzonder zijn geweest.

Tot ziens.

2 opmerkingen:

  1. Je kent tenminste een partij Marc, die toeristenbelasting wél wil afschaffen :-) Wellicht kunnen we samen de gemeenteraad overtuigen?

    Liberale groet,
    Paul Laudy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals ik al schreef: 'Voorlopig denkt een meerderheid van de gemeenteraad daar anders over.' Afschaffen kan natuurlijk alleen wanneer we een andere dekking vinden om onze stadspromotie uit te financieren. Aangezien deze ondernemers een rechtstreeks belang hebben bij een stijging van het aantal overnachtingen kan ik nu geen betere dekking bedenken. Bovendien kunnen ze binnen het platform citymarketing nu zelf ook meepraten over de besteding van hun geld.

    BeantwoordenVerwijderen