maandag 18 augustus 2008

De Bink

Mijn vijfde economische stage in Leiden bracht me vandaag naar Drukkerij De Bink aan de Rooseveltstraat. De drukkerijwereld is mij niet helemaal onbekend. Voor ik wethouder werd heb ik zelf een aantal jaren leiding gegeven binnen het toenmalige grafische bedrijf van de KLM. Ook bij De Bink was ik eerder geweest, omdat ik vorig jaar als loco burgemeester aanwezig mocht zijn bij de toekenning van het predicaat hofleverancier (zie mijn dagboek d.d. 6 december 2007). Dat bezoek was vooral heel formeel, terwijl vandaag erop gericht was op een informele manier kennis te maken met Drukkerij De Bink.

Ik werd welkom geheten door commercieel directeur Jan Eradus en algemeen directeur Johan Schoonderwoerd. Onder het genot van een cappuccino en later ook een stuk taart (vanwege de verjaardag van Johan) vertelden ze mij wat over het bedrijf, hun producten, hun opdrachtgevers en de knelpunten waar zij als bedrijf mee te maken hebben.

Binnen de productie valt al snel op dat de overheid een grote opdrachtgever is. Zo drukken ze bij De Bink personeelsbladen voor Defensie, uitnodigingen voor Prinsjesdag en de welbekende geelzwarte rampeninstructiefolders (zie http://www.crisis.nl/). Paradoxaal genoeg levert dezelfde overheid hun een aantal problemen op. Een recent voorbeeld is de verpakkingsbelasting die ook van toepassing is op drukwerk. Over iedere doos, plastic wrapping en enveloppe moet belasting worden betaald en vervolgens ook bij de klant in rekening worden gebracht. Daarmee veroorzaakt deze maatregel een enorme hoeveelheid extra administratieve lasten voor dit bedrijf en haar klanten.

Ook op gemeentelijk niveau ziet De Bink nog wel wat verbeterpunten, met name op het gebied van bereikbaarheid en huisvesting. Het bedrijf kijkt uit naar de ontwikkeling van de Oostvlietpolder als bedrijventerrein. Doordat groei op de huidige locatie niet meer mogelijk is, moet men zich nu behelpen met uitbreiding op verschillende locaties in de stad of brengt men voorraad onder bij toeleveranciers. Logistiek is dat natuurlijk lastig en bovendien veroorzaakt dit weer allerlei extra vervoersbewegingen in de stad. Een grote nieuwbouwvestiging op een locatie zou daarvoor in de toekomst een oplossing kunnen zijn.

Na de koffie en taart kreeg ik een rondleiding door de verschillende hallen, waar het druk-, snij- en verpakkingswerk plaatsvindt. Daarna was het tijd om de handen vuil te maken en de (voornamelijk) heren een handje te helpen. Volledig integrerend met een 'Drukkerij De Bink t-shirt' aan heb ik folders gesneden, gevouwen en ingepakt. Tegelijkertijd heb ik kennisgemaakt met de gemotiveerde medewerkers van het bedrijf.

Directeur Johan vertelde mij het opmerkelijke feit dat er al jarenlang een wachtlijst bestaat van mensen die graag bij De Bink willen werken. Door een goede reputatie, goed salaris en voldoende opleidingsmogelijkheden binnen het bedrijf staan mensen letterlijk in de rij om hier te mogen werken! Dat is een zeldzaamheid binnen de Leidse economie, waar De Bink met recht trots op mag zijn.

Wat drukkerij De Bink gemeen heeft met een aantal andere bedrijven, waar ik tot nu toe stage heb gelopen, is dat ze een hoge kwaliteitsstandaard nastreven, langzaam maar stabiel groeien en tevreden en enthousiaste werknemers hebben. Dat lijkt toch wel de kern te zijn van een succesvolle onderneming in onze mooie stad.

Morgen ga ik stage lopen bij Du Prie Bouw & Ontwikkeling. Uiteraard krijgt u ook van deze stage een uitgebreid verslag.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten