dinsdag 26 augustus 2008

Hulde

Biurakn Hakhverdian, Mieke Cabout, Noeki Klein, Iefke van Belkum en Femke Dekker, het zijn allemaal olympische kampioenen en hebben op een of andere manier iets met Leiden te maken. Biurakn, Mieke, Noeki en Iefke maakten deel uit van het nationale dameswaterpoloteam en kwamen met goud terug. Femke Dekker maakte deel uit van het roeiteam van de dames 8 en kwam met een zilveren medaille thuis.


Toen eind vorige week duidelijk werd dat er zoveel Leidse kampioenen onderweg naar huis waren, heb ik besloten dat deze thuiskomst niet ongemerkt voorbij mocht gaan. Vanaf dat moment is er binnen het stadhuis samen met de betrokken sportverenigingen hard gewerkt om een passende ontvangst voor te bereiden. En vandaag was het dus zover.

Na een rondrit door de stad kwamen de kampioenen rond vijf uur aan bij het bordes in de Breestraat. Veel mensen hadden gehoor gegeven aan de oproep om de kampioenen bij het stadhuis te komen begroeten. Als trotse wethouder Sport en voor deze gelegenheid ook loco-burgemeester, mocht ik de dames toespreken en namens de gemeente Leiden hen een presentje en bloemen aanbieden. Voor de winnaars van goud was er vervolgens de mededeling dat het college van burgemeester en wethouders had besloten om hun de 'gedenkspeld der gemeente Leiden in goud' toe te kennen wegens het leveren van een bijzondere sportprestatie. Een speld die wij eerder toekenden in 1988 aan Ronald Florijn en Nico Rienks die in 1988 in Seoul goud wonnen in de dubbel twee. In 1996 ontving hockeyer Tycho van der Meer de speld omdat hij met de heren hockeyselectie goud won in Atlanta. Na afloop van de bijeenkomst was er veel tijd voor felicaties en foto's.

Het was een geweldige gebeurtenis, 5 zulke kanjers ontvangen is uiteindelijk natuurlijk de droom van elke wethouder Sportzaken. Ik hoop dat ze de komende dagen ontzettend genieten van alle feestelijkheden en aandacht. Ze hebben het echt verdiend. Daarna is er natuurlijk weer de sport en ik weet zeker dat we van deze meiden nog veel meer gaan horen. Ik blijf ze in ieder geval volgen.

De bovenste foto ontving ik van de overbuurman in de Breestraat, waarvoor mijn hartelijke dank. Hij maakte de foto uit zijn zolderraam.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten