woensdag 19 augustus 2009

Runnersworld

Vandaag liep ik tijdens mijn bedrijfsstage mee met Peter Veldhuijsen, eigenaar van een mooie Runnersworld winkel in de knusse Leidse Burgsteeg, midden in het centrum. Dat hij en zijn team van hun passie – het hardlopen - hun werk hebben gemaakt was meteen duidelijk.
Kom je als klant voor een paar schoenen bij Runnersworld, dan wordt daar alle tijd voor genomen. Wat je er koopt is vooral advies, gebaseerd op de eigen lopersachtergrond, en daar krijg je de spullen bij. Het team weet uit ervaring wat goed is voor de klant en die stelt dat op prijs. 60% is er dan ook al eerder geweest. Runnersworld kent zijn meeste klanten goed, en heeft daardoor een goede concurrentiepositie ten opzichte van de andere, vaak grotere sportzaken in de stad. Runnersworld drijft op zijn vaste klanten, en voor hen wordt het vuur dan ook letterlijk uit de sloffen gelopen.

Behalve over de eigen zaak hebben Peter en ik gesproken over ondernemersklimaat in de binnenstad. Daarbij ging het natuurlijk over de bereikbaarheid van de binnenstad en de koopzondag. Op zondag is zijn winkel niet open. Groot gelijk: dan loopt hij namelijk zelf hard. Klanten hebben daar begrip voor, dat doen ze zelf ook.

We werden het erover eens dat de gemeente ervoor moet zorgen dat de bereikbaarheid van de binnenstad gewaarborgd blijft. Aan de andere kant kwamen we samen ook tot de conclusie dat de winkeliers ook kunnen bijdragen aan het imago van de stad door de bereikbaarheid niet altijd maar negatief te blijven benadrukken.

Even rekenend kwamen we er grofweg op uit dat er zo’n 8.000 mensen in Leiden hardlopen. Als wethouder sportzaken - en hardloper -doet me dat goed. Het is ook al lang niet meer die typische mannensport van vroeger, het aantal mannen en vrouwen is nagenoeg gelijk. Ook alle bevolkingsgroepen zijn erin vertegenwoordigd. Geen wonder dat de Singelloop en de Leidse Marathon ieder jaar toenemen in succes.

Vanwege die populairiteit is Runnersworld al weer zo’n bedrijf waar de crisis blijkbaar geen vat op heeft.

Ik heb er een aangename middag doorgebracht.

Van het midden en kleinbedrijf ga ik morgen naar de grafische sector. Morgen ga ik naar de duizendpoot op het gebied van spectaculair groot drukwerk: Studio America. De website (http://www.america.nl) is veelbelovend.

Tot morgen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen