dinsdag 25 augustus 2009

Marathonbureau

Op de 6e dag van mijn zomerstage was ik vandaag te gast bij een echte non-profit onderneming op sportgebied. Vanmiddag werd ik door Tjeerd en Mok Scheffer en Astrid Bol meegenomen in de wereld van het Marathonbureau. Dit bureau is een stichting die naast de genoemde professionals bestaat uit een groep van zo'n 850 vrijwilligers. Zij zijn met elkaar het hele jaar bezig voor die ene dag waarop de Leiden Marathon plaatsvindt.

Ik viel meteen met mijn neus in de boter door aan te mogen schuiven bij een lunch van de hoofdsponsors van de Leiden Marathon. Dit keer bij een van de sponsors het Leidse bedrijf NEM. Eigenlijk voelde ik me goed thuis, de gemeente is immers zelf ook sponsor. Het was interessant om van de bedrijven zelf te horen waarom ze het zo zinvol vinden sportevenementen als deze te sponsoren. Voor een belangrijk deel komt dat toch neer op het imago dat ze graag willen uitstralen. Maar ook het feit dat de Leiden Marathon een ambitieuze organisatie is die veel aandacht besteed aan de sponsors speelt een rol. Een aantal sponsors levert hun bijdrage overigens in natura. Zo ook het marketingbureau Akron dat eind van de middag zijn ontwerpen voor het nieuwe beeldmerk van de marathon in 2010 presenteerde. Ik ga hier natuurlijk niet verklappen hoe dat eruit komt te zien. We hebben verder een interessante discussie gehad over de promotiecampagne voor de komende marathon en de rol van internet daarbij.

Na de lunch spraken we in het kantoor van het Marathonbureau vooral over het ontwikkelen van de route in de toekomst. Ik heb het dan niet over de marathon van 2010, maar wel over die van de komende jaren. Invloeden zoals de aanleg van de RijnGouwelijn bijvoorbeeld, hebben direct consequenties voor de looproute. Maar ook een groeiend aantal lopers kan knelpunten in het parcours opleveren, die zijn er zelfs nu al. Als regelmatige deelnemer ken ik die punten ook. Ter sprake kwam hoe je dit zou kunnen oplossen. Het uitdenken van volledig andere routes werd daarbij niet geschuwd. Samengevat, er zijn voortdurend ontwikkelingen waarop het Marathonbureau creatief en oplossingsgericht inspeelt. Daarbij is een ding zeker: er zijn flinke ambities om te groeien naar meer deelnemers maar daarbij staat steeds voorop dat de Leiden Marathon de gezelligste marathon van Nederland moet blijven waar vooral de loper centraal staat.

Later in de middag namen we de jaarplanning met alle activiteiten door. Die jaarplanning beslaat zo'n 12 m2 muur in het marathonbureau(zie foto). Onder de indruk van de enorme klus die deze mensen met zijn allen ieder jaar weer klaren, verliet ik het Marathonbureau.

Vanavond maar eens vroeg naar bed.

En morgen voor dag en dauw op, want om 05.00 u. start ik bij Van Oerle Nettpro om er alles te leren over het schoonmaakvak. Zij leveren reiniging en dienstverlening onder het devies: ‘Helderheid voor alles’. Of ik op dat tijdstip ook zo helder ben…? We gaan een poging wagen in ieder geval.

Tot morgen dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten