Vandaag liep ik mijn 5e zomerstage bij Hart voor de Zaak, specialisten op het gebied van marketing- en communicatiestrategieën voor bedrijven. De naam Hart voor de Zaak past wat mij betreft uitstekend, want uit alles wat ik tijdens mijn stage heb gezien blijkt de diepe betrokkenheid die dit bureau bij ‘haar’ klanten heeft. Een klein (20 medewerkers) maar wendbaar en een beetje brutaal bureau met een verassend klantenbestand. Een bureau waar 6 jaar lang de landelijke CDA campagne tot stand gekomen is heeft natuurlijk iets bijzonders.
Ramses Braakman, algemeen directeur, vertelde me dat Hart voor de Zaak weinig merkt van de economische recessie. Dat zou wel eens veel te maken kunnen hebben met het feit dat men streeft naar duurzame relaties met klanten en vooral op zoek is naar maatwerkoplossingen. Deze combinatie levert een loyale klantenkring op en dat maakt dit bedrijf economisch minder afhankelijk. Daarbij richt het bedrijf zich alleen op de creatieve aspecten van het vak en laat men realisatie over aan gespecialiseerde bedrijven zoals drukkerijen etc. Ramses ziet juist in deze tijd ook kansen. Bedrijven die het moeilijk hebben, kunnen Hart voor de Zaak ook vragen mee te denken over besparingen op de huidige communicatiestrategie.
Een van de zaken waar de mensen van Hart van de Zaak momenteel aan werken is een nieuwe huisstijl voor de Zorgacademie Leiden, een gezamenlijk initiatief van de drie grote opleidingsinstituten in de stad. Deze slaan de handen ineen om het aantal opleidingsplaatsen in de zorg te vergroten en samenhang aan te brengen in de verschillende opleidingen. Ik ging mee naar deze klant voor een presentatie van het nieuw bedachte concept, dat enthousiast werd ontvangen.
Vervolgens lunchten we met alle medewerkers van het bureau aan één tafel. Dat kom ik bij de creatieve bedrijven vaak tegen. Dat zou ik in het stadhuis ook meer willen promoten! Goed voor de sfeer en de onderlinge verbondenheid. Je hoort nog eens andere dingen van je collega’s dan alleen de zakelijke onderwerpen. Allerlei interessante gespreksstof ging over tafel.
Na de lunch schoof ik bij zelfstandig bedrijfsonderdeel Spreadit aan. Spreadit houdt zich vooral bezig met elektronische media en de vraag hoe bedrijven zich beter zichtbaar kunnen maken op intertnet. Men had zich gebogen over mijn aanwezigheid op het web. Daar bleek nog ruimte voor verbetering te bestaan, met name bij het onderdeel ‘hoe breng ik deze weblog onder de aandacht bij de gewenste doelgroepen’. Daar ga ik de komende tijd iets mee doen.
Ik eindigde deze zomerstage met een discussie over de manier waarop we in Leiden Huis van de Sport in de markt zouden kunnen gaan zetten. Een goede discussie over een belangrijk onderwer
Gewapend met een documentatiemap en een aantal welkome adviezen, nam ik afscheid, mij voornemend er later nog eens rustig naar te kijken.
Morgen wordt er weer hardgelopen, tenminste dan ga ik praten met de mensen die de gezelligste marathon van Nederland organiseren, de Leiden Marathon . Even op de website Leiden Marathon gespiekt: volgend jaar valt hij op 16 mei dus, vrijhouden die datum.
Tot ziens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten