vrijdag 4 februari 2011

Driekleur

In de aanloop naar de komende verkiezingen heb ik de afgelopen tijd de verkiezingsprogramma's van de andere partijen eens flink bestudeerd. Ik doe dat niet om te kijken waar ik straks op ga stemmen, die keus heb ik al lang geleden gemaakt. Het doorlezen van de programma's helpt me vooral om de verschillen en overeenkomsten per partij goed op het netvlies te krijgen. Dat is handig tijdens de komende verkiezingsdebatten en bij de contacten met onze kiezers.

Tussen de programma's kwam ik natuurlijk ook het programma van de PVV tegen. Voor wie de PVV kent, een redelijk voorspelbare tekst. Ik zal u hier niet met de inhoud vermoeien. Een punt in het programma trok echter mijn aandacht. De PVV wil de Nederlandse vlag bij het provinciehuis laten wapperen. Ik moest daar even over nadenken want ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat wij dat niet al deden. Toen ik de volgende dag naar het provinciehuis ging moest ik helaas constateren dat de PVV gelijk had. De Provinciale en Europese vlag stonden daar wel, maar de nationale vlag was nergens te bekennen.

Voor mij was dat reden om eens op onderzoek uit te gaan. Inmiddels kan ik u melden dat er geen enkele verklaring is voor het ontbreken van de Nederlandse vlag. Het is gewoon altijd zo geweest en het is nooit bij iemand opgekomen om het anders te doen. Bij een aantal andere provinciehuizen hangt het rood/wit/blauw gewoon voor de deur te wapperen.

Kortom, ik kan niet uitleggen waarom wij niet gewoon onze nationale vlag buiten hangen en daarom zal met ingang van aanstaande maandag de nationale driekleur voor het provinciehuis te bewonderen zijn. Schouder aan schouder met de Provincie- en de Europese vlag. Met dank aan de PVV, ere wie ere toekomt.

Tot ziens.

2 opmerkingen:

  1. Mooi, en vooral de Europese vlag is in dit kader belangrijk. In Almere was er de gedachte dat de Nederlandse (en daarmee hetzelfde regime voor de Europese) vlag enkel en alleen op nationale feestdagen gewapperd mocht worden. Dit antwoord kwam na een verzoek van D66 in Almere.

    De juiste interpretatie is echter dat de Nederlandse (en ook de Europese) vlag gestoken moet worden op deze dagen en dat het op de andere dagen mág.

    Maar evenzogoed een goed idee om de vlaggen meteen te laten wapperen en wellicht is het een goed voorbeeld voor het stadhuis van Almere.
    Overigens wapperen deze vlaggen al dagelijks op het provinciehuis van Noord-Brabant.

    Erik Kunst
    D66 Flevoland

    BeantwoordenVerwijderen