donderdag 24 februari 2011

Jimmy

Vandaag bracht ik een werkbezoek aan Installatiebedrijf Klein Poelhuis in Emmeloord. Gezien mijn portefeuille niet direct een voor de hand liggend adres, maar ik had een goede reden om er te zijn. Ik heb er de eerste succesmatch gevierd van het Lifecoach project: bij Klein Poelhuis is de jongere Jimmy aan de slag in een leerwerk-traject. Samen met collega gedeputeerde Andries Greiner hoorde ik uit de eerste hand hoe Lifecoach hier tot resultaten heeft geleidt.

Niet alle jongeren zijn in staat om zelfstandig hun weg te vinden op de arbeidsmarkt. Vaak zijn ze echter wel zeer gemotiveerd om aan de slag te gaan. Deze mensen krijgen een steuntje in de rug: Lifecoach wordt ingezet voor kwetsbare jongeren die met de jeugdzorgtraject te maken hebben gehad.

Vanmiddag dus in gesprek met Jimmy, zijn werkgever dhr. Steenge en de begeleiders uit het project. Ik vond het vooral mooi om te horen dat de werkgever, die in eerste instantie toch even moest nadenken over de vraag om Jimmy een leerwerk-plek te geven, nu heel tevreden is over de match en blij is met deze gemotiveerde werknemer.

Een dergelijk traject kan eigenlijk alleen succesvol zijn als andere zaken, zoals financiën en huisvesting, ook in orde zijn. Hierbij speelt de begeleiding van de Lifecoach een belangrijke rol, die bij allerlei onderwerpen (waar nodig) ondersteunt. Vanmiddag hoorden we hoe succesvol dit heeft uitgepakt in het geval van Jimmy.

Om dit project te laten slagen is het belangrij dat we genoeg ondernemers vinden die net als wij een uitdaging zien in het ondersteunen van kwetsbare jongeren. Voor mij aanleiding om hier een open uitnodiging te doen aan werkgevers die jongeren zoals Jimmy een werkplek willen bieden.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten