donderdag 17 februari 2005

Zuurkool, worst, andijviestampot en een gehaktbal

Ik ben weer terug op mijn post. Vanmiddag uit Lochem gekomen waar ik een burgemeestersconferentie heb bijgewoond. De zogenaamde Lochemconferenties zijn een begrip onder de Nederlandse burgemeesters. Van dinsdagavond tot vandaag hebben we met een groep van zo'n 50 burgemeesters gesproken over het thema "public performance" ofwel "publiek presenteren". Het ging over het samenspel tussen de burgemeester en zijn omgeving in allerlei situaties. Vroeger kon je als burgemeester op basis van je autoriteit en bevoegdheden een heel eind komen. Tegenwoordig is dat (gelukkig) niet meer het geval. Mensen verwachten nu terecht dat je beleid ook kunt uitleggen en durft te verdedigen. Zij nemen nu eenmaal geen genoegen met wat je zegt alleen op basis van het feit dat je burgemeester bent. Dat thema was overigens niet zomaar gekozen, er ligt natuurlijk een relatie met een mogelijke gekozen burgemeester in 2006. Hoe verkoop je jezelf, was een vraag die dus ook aan de orde kwam. Daar zijn natuurlijk ook allerlei technieken voor. Zelf denk ik dat je vooral gewoon jezelf moet blijven.
Het onderwerp gekozen burgemeester houdt de gemoederen binnen deze groep overigens flink bezig. Wanneer je ziet hoe ingrijpend het werk gaat veranderen wanneer dit allemaal doorgaat, dan is dat ook wel logisch. Voor veel zittende burgemeesters heeft dit verstrekkende gevolgen.

Naast de verschillende workshops was er meer dan voldoende gelegenheid om informeel van gedachte te wisselen met collega's uit het hele land. Daar heb ik ook flink gebruik van gemaakt. Ik heb veel goede tips meegekregen die ik morgen in Warmond direct weer kan gebruiken. Daarnaast heb ik een aantal mensen leren kennen die ik ook in de toekomst nog wel eens kan bellen als het nodig is. Kortom, geslaagde bijeenkomst en zeer de moeite waard.

Vanavond nog even naar Warmond gereden. De groep Franse studenten die ik maandag had ontvangen gingen vanvond weer terug naar huis. Voor vertrek heb ik een hapje met ze mee gegeten in een leuk restaurant in Warmond. Zuurkool, worst en adijviestampot en een gehaktbal, kortom typisch Nederlands en dat was ook de bedoeling. De hele groep ging zo rond 20.30 uur weer naar huis. Moe van het drukke programma maar zeer tevreden over de reis op zich. In de vroege ochtend zullen ze morgen weer in Champigné aankomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten