maandag 7 februari 2005

Wintergast

Het is nog steeds carnaval in het dorp en omdat ik dat absoluut niet voorbij wilde laten gaan ben ik deze keer ook gisteren in Warmond geweest. Dit overigens nadat ik eerst van 10.00 tot 12.00 uur 'wintergast' was in de studio van de lokale omroep. Het werd volgens mij een aardig gesprek over 'de mens achter de burgemeester'. Tussendoor was er muziek te horen die ik zelf had uitgezocht. Een mix van nederlandstalig (Henk Westbroek en Fluitsma & Van Tijn) en nostalgie (James Tailor en Led Zeppelin). Naar aanleiding van de uitzending kreeg ik gedurende de rest van de zondag een aantal leuke reacties.

Daarna dus naar Warmond. Ik had het eervolle verzoek gekregen om in de jury te gaan zitten voor de carnavalsoptocht en dat heb ik natuurlijk met veel genoegen gedaan. Mede dankzij een lekker voorjaarszonnetje was de sfeer in de straten buitengewoon goed. Naast een groot aantal deelnemers uit Warmond zelf deden er ook veel groepen uit andere gemeenten zoals Sassenheim en Oegstgeest mee. De deelnemers hadden er zonder uitzondering veel werk van gemaakt om er zo leuk, gek, origineel of uitdagend mogelijk uit te zien. Na afloop gingen de meeste deelnemers naar het Trefpunt voor de prijsuitreiking waar overigens zoveel prijzen beschikbaar waren dat bijna iedereen wel met een beker naar huis kon, wat overigens ook wel weer terecht was.

Daarna een gezellige middag met veel live-carnavalsmuziek van verschillende dweilorkesten met het gebruikelijke repertoire. Niet helemaal mijn smaak, maar ik moet zeggen dat er tussendoor af en toe ook wel knap blaaswerk ten gehore werd gebracht. Toch miste de muziek zijn doel niet. Of je wilt of niet, je gaat gewoon meedoen heb ik gemerkt.

Voor mij was het een prima gelegenheid om gewoon eens op een informele manier kennis te maken met de Warmonders. Dat leverde veel leuke reacties op. Na een prima avondmaaltijd boerenkool met worst ben ik weer naar huis gegaan. Het was een leuke ervaring. Op deze plaats overigens nog wel mijn complimenten voor alle vrijwilligers die zich hebben ingespannen om dit feest zo perfect te laten verlopen. Ik weet dat er achter de schermen bergen verzet zijn en niet zonder resultaat. De dag is vlekkeloos verlopen.

En dan nu de maandag. Vanmorgen eerst een aantal mensen gebeld over een regio overleg met de Wethouders Verkeerszaken waarbij ik afgelopen vrijdag voorzitter was. Het ging over verdeling van geld voor aanleg en verbetering van wegen met een regionale functie, waarbij het niet goed lukte om met elkaar overeenstemming te bereiken. Om het (provinciaal) geld voor deze regio beschikbaar te krijgen is het wel een voorwaarde dat we het eens worden. We hebben gelukkig nog een paar dagen de tijd om hier uit te komen. Ik ga dus deze week in overleg met de meest betrokken gemeenten nog een poging doen. Dat gaat me nog wel een paar uurtjes kosten.

Vanmiddag voor de eerste keer naar een bijeenkomst van de 'Vereniging van burgemeesters van gemeenten in de provincie Zuid-Holland'. Een club waarvan ik het bestaan tot voor kort niet kende. Overigens heeft iedere, zichzelf respecterende bestuurdersgroep in Nederland zijn eigen vereniging, in een aantal gevallen zelfs weer per provincie onderverdeeld. Het lijkt typisch Nederlands. Overigens bestaat deze vereniging inmiddels 150 jaar en dat zegt natuurlijk ook wel iets. Een paar keer per jaar komen de Zuid-Hollandse burgemeesters in dit verband bij elkaar om te praten over een aktueel thema. Vanmiddag ging dat over de dualisering van het gemeentebestuur, iets waarover momenteel weer veel te doen is. Achteraf bezien was het een interessante middag en heb ik er voldoende van opgestoken om morgen direct mee aan de slag te gaan. Daarnaast zijn zulke bijeenkomsten altijd bij uitstek geschikt om te netwerken. In een kort tijdsbestek kun je snel wat mensen spreken die anders veel minder eenvoudig te bereiken zijn. Ik heb altijd een boodschappenlijstje in m'n achterzak wanneer ik naar dergelijke bijeenkomsten ga.

Vanavond was voor de verandering een avondje vrij. Dat wil zeggen, wel wat leeswerk mee naar huis genomen....

Tot morgen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten