woensdag 23 februari 2005

Kapittel der Civiele Orden

Na m'n rondje hardlopen en een paar uurtjes intern overleg ben ik vandaag naar een bijeenkomst geweest van het Kapittel voor de Civiele Orden. Een eerbiedwaardig instituut dat zich onder verantwoordelijkheid van de Minister van Binnenlandse Zaken bezig houdt met de zogenaamde civiele onderscheidingen. Dat zijn zowel de onderscheidingen in de Orde van Oranje-Nassau als in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Alweer zo'n onderwerp waar ik tot voor kort niet zoveel mee te maken had. Als burgemeester speel ik echter een belangrijke adviserende rol bij de toekenning van koninklijke onderscheidingen. Tijdens deze bijeenkomst lieten een groot aantal burgemeesters zich uitgebreid informeren over de belangrijkste criteria die gelden voor de toekenning van deze onderscheidingen. Daar is overigens niet zoveel geheim aan, de meeste criteria zijn gewoon terug te vinden op www.lintjes.nl. Wist u dat de burgemeester verplicht is om alle aanvragen die hij krijgt van inwoners ter beoordeling door te sturen aan het Kapittel? Hij mag daar wel een advies aan toevoegen maar tegenhouden kan dus niet. Vanmiddag heb ik ook geleerd dat de meeste onderscheidingen worden uitgereikt aan autochtone mannen. Vrouwen en allochtone medeburgers blijven dus (zoals wel vaker) flink achter. Dus kent u iemand uit deze groep die ook nog voldoet aan de criteria op www.lintjes.nl, spoedt u dan naar het gemeentehuis en dien een aanvraag in. Grote kans op succes. De bijeenkomst was overigens in het provinciehuis in 's Hertogenbosch. Normaal doe ik dit soort afstanden met de trein, dan kan ik onderweg nog wat werken. Vandaag had ik beter een ander vervoermiddel kunnen kiezen. Als gevolg van een wisselstoring tussen Leiden en Alphen was ik uren langer onderweg dan normaal. In de Spits las ik een artikel over gebrekkig onderhoud aan het spoor. Jammer, maar ik blijf het wel proberen.

Oproep!
Een tijdje geleden heb ik me opgegeven voor 'Het Initiatief', een soort opleiding voor burgemeesters. In dit kader ga ik dit jaar een aantal keer naar bijeenkomsten met andere nieuwe burgemeesters om samen nieuwe vaardigheden en ervaringen op te doen die nodig zijn voor dit werk. De eerste bijeenkomst is 9 t/m 10 maart a.s. Waarom ik hier nu al over schrijf heeft een reden. Ik heb voor de eerste bijeenkomst een opdracht gekregen om een aantal jongeren (tussen 12 en 15 jaar) te interviewen over hoe zij aankijken tegen een burgemeester. Kent u kinderen in deze leeftijd, geeft u les aan deze groep of behoort u zelf tot deze groep, stuur me dan even een e-mail. Ik zou graag een paar vragen willen stellen. Schrijft u voor een krant en wilt u deze oproep overnemen, dan mag dat natuurlijk. Mijn e-mail adres is nog steeds m.witteman@warmond.nl

Vanavond een avondje vrij. Morgenavond mag ik voor de tweede keer een vergadering van de gemeenteraad voorzitten. Wilt u graag zien hoe ik dat doe kom dan om 20.00 uur naar het gemeentehuis in Warmond. Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten