donderdag 3 februari 2005

De Brandweer

Vandaag heb ik me een groot deel van de dag verdiept in het beleidsplan brandweer waarover we in maart met de gemeenteraad gaan praten. In dit plan staat beschreven hoe de brandweerorganisatie zich in de komende jaren moet gaan ontwikkelen. De kwaliteit van de brandweerorganisatie heeft in Nederland de afgelopen jaren veel aandacht gekregen. Dat komt niet in de laatste plaats door rampen als Volendam en Enschede. Bij zulke rampen bleek telkens weer dat mensen van het (gemeente)bestuur verwachten dat we het onderwerp (brand)veiligheid uiterst serieus nemen. Sterker nog wanneer we dat niet doen dan is men er heel snel bij om bestuurders zelfs persoonlijk aansprakelijk te houden voor gevolgen.

Als reactie hierop zijn de wettelijke eisen voor de brandweerzorg flink toegenomen. Na het lezen van dit beleidsplan is mij goed duidelijk geworden wat van dit alles uiteindelijk het gevolg is. De kosten voor brandweerzorg nemen flink toe en de rekening gaat naar onze inwoners. Met Volendam en Enschede nog vers in het geheugen durft eigenlijk niemand de discussie aan of al die extra kosten wel echt noodzakelijk zijn.

Gelukkig hebben we voldoende deskundige adviseurs die ons daarbij een handje helpen en een voorstel doen waar veiligheid en kosten min of meer met elkaar in evenwicht zijn zodat we met een goed gevoel onze besluiten kunnen nemen. En nu maar hopen dat we de komende jaren geen echte rampen meer mee hoeven te maken....

Vanmiddag heb ik uitgebreid gesproken met een aantal inwoners over hun visie op de ontwikkeling van het dorp. Vanavond heb ik een bijzonder prettig bezoek gebracht aan een van onze raadsleden. Ik ben weer veel wijzer geworden vandaag.

Morgen veel werk voor de regio en 's avonds mag ik de sleutel overdragen aan die andere raad van 11. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten