maandag 17 januari 2005

Introductieprogramma

Binnen elke organisatie gelden regels, afspraken en gewoontes. Net als verkeersregels zijn het meestal eenvoudige afspraken, maar je moet het wel even weten om geen ongelukken te veroorzaken. Vanmorgen dus maar begonnen mezelf te informeren over dit soort interne zaken. Vragen als hoe werkt de postcirculatie, van wie krijg ik de collegestukken, hoe werkt de telefoon en hoe kom ik zo nu en dan aan een kop koffie heb ik inmiddels beantwoord gekregen. Natuurlijk heb ik zelf ook wensen met betrekking tot de manier waarop ik mijn werk wil doen. Een van die wensen heeft te maken met mijn agendaplanning. Ik realiseer me dat er de komende periode veel werk te doen is terwijl het aantal uren per dag altijd beperkingen kent. Hoe voorkom ik dat mijn agenda snel volloopt met minder belangrijke afspraken waardoor voor zaken die voor onze inwoners echt belangrijk zijn straks geen tijd meer is? Tegelijk wil ik ook voorkomen dat ik straks de hele dag in het gemeentehuis zit en niet meer buiten kom, ik wil tenslotte voor de inwoners wel een "aanraakbare" burgemeester worden. Dit zijn volgens mij typisch zaken die je direct vanaf het begin goed moet organiseren. De eerste stappen zijn vandaag gezet.

Ook heb ik vandaag mijn introductieprogramma wat verder uitgewerkt. Naast een gedegen kennismaking met de eigen organisatie en de leden van de gemeenteraad heb ik samen met de wethouders een lijst gemaakt van mensen en instellingen die ik de komende tijd ga bezoeken. Afspraken hiervoor worden binnenkort gemaakt. Wat op mijn lijstje nog ontbreekt zijn één of enkele Warmondse ondernemers die zich bij de lokale gemeenschap betrokken voelen en die mij vanuit het ondernemer zijn iets kunnen vertellen over hun visie op Warmond. Wellicht weet u iemand, laat het me dan even weten.

Morgen heb ik mijn eerste collegevergadering en aansluitend daarop een bijeenkomst met de colleges uit Sassenheim en Voorhout in het kader van de voorgenomen fusie. Er staan een aantal interessante onderwerpen op de agenda. Aangezien alles nieuw voor me is gaat er flink wat tijd zitten in de voorbereiding. Gelukkig heb ik gedurende het afgelopen weekend thuis met betrekking tot het leeswerk al wat voor gewerkt... Heeft u overigens al eens gekeken op de internetsite die speciaal met het oog op de fusie is gemaakt. Deze is gewoon bereikbaar via een link op de site van de gemeente Warmond. U treft er een aantal interessante zaken aan.
Tenslotte kom ik nog even terug op mijn tekst van afgelopen vrijdag. Naar aanleiding van mijn verhaal heb ik inmiddels per email van een lezer begrepen dat nieuws uit Warmond vooral in de stadseditie komt en dat die in Hillegom sowieso niet bezorgd wordt. Bedankt voor deze tip, ik zal het voorlopig met het Haarlems Dagblad moeten doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten