dinsdag 25 januari 2005

Schiphol Centraal

Ik schrijf mijn bijdrage vandaag vanuit de trein van Amsterdam naar Hillegom. Dat kan tegenwoordig op zo'n heel kleine PDA die ik altijd bij me heb. Dan hoef ik straks thuis niet meer achter de PC, want het is laat geworden vanavond. Ik kom net terug van een bijeenkomst van Arcam Architectuur centrum in Amsterdam (www.arcam.nl). Een bijeenkomst met als motto 'Schiphol Centraal'. Het ging over een studie naar de ruimtelijke ontwikkeling in de Amsterdamse regio waarbij Schiphol als centrum van de regio werd gezien en alle gebieden daaromheen als een soort samenhangende stad. Ik heb veel interessante ideeen gehoord vanavond. Dat lijkt misschien allemaal wat ver van ons bed, maar vergis u niet. In de grote steden rondom onze regio zijn grote ontwikkelingen aan de gang. In deze gebieden staat men voor ingewikkelde vraagstukken als gevolg van een toename van het aantal inwoners, groei van bedrijvigheid en toename van verkeerstromen. Bij het zoeken naar oplossingen kijkt men graag en vaak ook naar onze regio. Dat hoeft niet altijd een bedreiging te zijn, maar het is altijd goed om hier als regio wel betrokken te blijven. Ik was daar dus als vertegenwoordiger vanuit onze regio Holland Rijnland. Op deze manier hoeft niet elke gemeente apart dit soort ontwikkelingen te volgen en dat scheelt veel werk. Zeker een kleine gemeente als Warmond heeft veel belang bij deze regionale samenwerking. De ontwikkelingen rondom Schiphol kunnen directe gevolgen hebben voor onze gemeente. Nu al worden de ruimtelijke ontwikkelingen in Warmond flink beperkt door de geluidscontouren van de luchthaven. De gemeente en de regio, ze kunnen niet zonder elkaar.

Morgens heb ik overigens weer een dag in de regio, maar daarover later meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten