woensdag 9 november 2005

Brandoefening

Vanmorgen mocht ik het portefeuillehoudersoverleg Verkeer & Vervoer voor de regio Holland Rijnland voorzitten. Dit is een bijeenkomst van de 16 wethouders Verkeer & Vervoer van dit gebied. Een aantal keer per jaar komen wij bij elkaar om te spreken over de regionale verkeersproblematiek.

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik kan de laatste tijd geen krant meer openslaan of het gaat over de mobiliteitsproblemen in dit gebied. Ook vandaag las ik weer een interview met een directeur van een bollenbemiddelingsbedrijf die aangaf dat er echt iets moet gaan gebeuren aan de bereikbaarheid in dit gebied. Lukt dat niet dan zullen bedrijven gaan vertrekken uit dit gebied. De belangen zijn groot.

De politici in onze regio beginnen dit gelukkig steeds meer in te zien en de plannen om dit probleem op te lossen beginnen duidelijke vormen aan te nemen. Het zijn vooral de bijbehorende hoge kosten die het nog moeilijker maken om tot concrete uitvoering te komen. We zijn het inmiddels wel eens over het feit dat we geen grote hoeveelheid woningen meer gaan bouwen wanneer de benodigde extra capaciteit van de wegen niet eerst gerealiseerd is. Dat is al heel wat. Vanmorgen hebben we o.a. over dit vraagstuk gesproken. Wilt u het precies weten, dan staan de stukken op www.hollandrijnland.net

Voor deze vergadering zaten we in het gemeentehuis van Lisse. Tijdens de vergadering ging daar het brandalarm af waarna iemand riep dat we direct het pand moesten verlaten en dat hij niet wist of er sprake was van een oefening. Zo stonden er vanmorgen opeens 16 bestuurders in de kou voor het gemeentehuis van Lisse. Gelukkig konden we weer snel naar binnen, het was loos alarm.

Het einde van de middag was ik opnieuw in Lisse om afscheid te nemen van de ex-wethouders Cor van der Zwet en Jaap Schuijt. Zij werden onlangs door de gemeenteraad tot aftreden gedwongen. Met beide oud collega's heb ik de afgelopen jaren een prettig contact gehad. Jammer dat ze weggaan maar zo werkt dat af en toe in ons vak.

Vandaag waren er verkiezingen in die andere fusiegemeente Katwijk. Ik ben benieuwd hoe het daar allemaal verlopen is. Over drie weken is het in Teylingen zover.

Tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten